Leksand nollade serieledarna
Publicerad: 2020-11-16
En riktigt bra match från Leksands sida slutade med en stabil 4–0-seger mot topplaget Frölunda och tre mycket härliga poäng in på kontot.

Leksand kom ut riktigt bra i kvällens match då man hade rejäl fart på skridskorna. Oskar Lang skapade den första riktigt vassa målchansen efter bara någon minut när han sånär fick in pucken efter en fin uppåkning. 1–0 kom istället efter sex minuters spel när skyttekungen Peter Cehlárik skickade in pucken i powerplay med ett fint direktskott. Några minuter senare ökade Calle Själin på ledningen, men efter videobedömning dömdes målet bort efter att målburen varit flyttad innan skottet lämnat Själins klubba. Istället så dröjde det tills att det var under tre minuter kvar av den första perioden innan 2–0 kom upp på tavlan, och även denna gång nätades det i numerärt överläge när Carter Camper vackert hittade det bortre krysset. Leksand gjorde allt som allt en ruskigt bra första period och ledde välförtjänt med två mål.

I den andra perioden så kom Frölunda in i spelet betydligt mer och var stundtals bättre än Leksand. Gästerna pressade på bra och skapade ett par farliga chanser, men Janne Juvonen räddade allt han skulle och såg till att inte släppa in någon puck bakom sig. Leksingarna försvarade sig sedan bra perioden ut för att ha kvar tvåmålsledningen till pausvila.

Leksand fick en drömstart på den tredje perioden när Oskar Lang skickade upp 3–0 i bortre krysset efter endast 28 sekunders spel. Det roliga var inte slut där, för sex och en halv minut in i perioden så ökade Jonas Ahnelöv på till 4–0 när hans skott dundrade via stolpen och in. Efter detta spelade Leksand mycket stabilt och höll tätt bakåt, vilket också innebar den första nollan i Leksands-tröjan för stekhete Janne Juvonen.

På torsdag kommer Linköping på besök till Tegera Arena.

Arvid Yngvesson