Första målet för Karlberg
Publicerad: 2017-11-15
Första seniormatchen och första målet. Det blev en lyckad debut för forwarden Marcus Karlberg när Vita hästen besegrades med 7-2 i Himmelstalundshallen. – Jag har alltid drömt om att få spela i Leksand, säger sjuttonåringen efteråt..

Med flera ordinarie spelare borta fick fem juniorer följa med till Norrköping. Däribland Marcus Karlberg som gjorde sin första match i A-laget.
– Det var lite nervöst innan. Jag är inte van vid att spela för så här mycket folk, säger Marcus som också berättar att det tydligen var säsongens högsta publiksiffra nu när Leksand var på besök.
Han är imponerad av att det var så många Leksandsfans på plats.
– De överröstar ju hemmapubliken.

Första målet

Marcus spelar vanligtvis i J20 och där har han hunnit med totalt 21 poäng i höst. Men det var första seniormålet som kom i kväll. Och även om det ”bara” betydde utökad ledning till 7-2 gick det inte att ta miste på glädjen.
– Jag ropar till Fredrik Forsberg och han lägger ett bra droppass och sen är det bara för mig att lägga pucken mot mål. Och med lite flyt gick den in, säger Marcus mycket ödmjukt om sitt snygga mål.
Efteråt var det många av lagkompisarna som ville gratulera.
– Jag var så inne i det och så jäkla glad att jag inte kommer ihåg vad de sa men det blev väl en del ruskande i gallret, säger junioren.
Efter matchen fick Marcus pucken och det märks att han är stolt.
– Den blir kul att ha kvar som minne.

Många juniorer

Fem juniorer alltså. Backen Kalle Eriksson gjorde sin första seniorpoäng när han passade fram till Martin Grönbergs matchavgörande mål.
– Det visar hur bra föreningen är, när man kan skicka upp så många juniorer och ändå städa av Vita Hästen, menar Marcus.

Vem tycker du var bäst i Leksand i kväll?

– Olle Alsing med fyra poäng är svårt att blunda för, svarar Marcus.
Och han får medhåll av Martin Grönberg som är nöjd med sin kedjas framgångsrika match.
– Jag tycker att vi skapat men inte lyckats med det där lilla sista. Så det var skönt att det lossnade idag, säger tvåmålsskytten Grönberg. Martin passar också på att hylla Marcus insats.
– Han gör det jättebra i de byten han får och så kul att han får hänga dit en kasse.

Väntat på den här dagen

Marcus kommer säkert minnas den här matchen lång tid framöver. Han berättar att det här är något han väntat på.
– Jag har ju suttit på läktaren hela mitt liv och sett Leksand spela. Det här var hur coolt som helst, säger junioren som också hann med en utvisning för slagsmål.
– Han tryckte till mig lite och gav mig sen en crosschecking och då måste man ju stå upp för sig själv. Och Marcus berättar att motspelarna hackar lite extra på honom för att han fortfarande är ung nog att spela med galler på hjälmen.
– Men det får jag bara extra energi av, säger Marcus bestämt.

I pappas fotspår?

Juniorens pappa är den Micke Karlberg som spelat 12 säsonger i Leksand. Tycker Marcus att det är jobbigt att jämföras med pappa?
– Nä, jag är Marcus och jag har min egen karriär. Och jag känner ingen press på mig från pappa. Han tycker att jag ska spela för att det är kul, förklarar Marcus.

Katharina Dalmalm