Hrivík är klar
Publicerad: 2022-06-17
Leksands IF och Marek Hrivík har kommit överens om ett nytt avtal som innebär att den slovakiske landslagscentern stannar i Leksands IF de kommande fyra säsongerna, till och med säsongen 2025/2026.

Marek Hrivík började sin karriär som juniorspelare i slovakiska MsHKM Zilina där han spelade i såväl J18- som J20-laget redan i ung ålder. Redan som 17-åring tog Hrivík en ordinarie plats i den slovakiska högstaligan då han stod för 14 poäng på 34 matcher med HK Orange 20 under säsongen 2008/2009. Inför säsongen 2009/2010 valde Hrivík att lämna hemlandet för spel med Moncton Wildcats i den kanadensiska juniorligan QMJHL, en klubb som han kom att spendera de kommande tre säsongerna i. Säsongen 2012/2013 var det dags för den första riktiga säsongen på seniornivå på nordamerikansk mark för Hrivík. Han skrev då kontrakt med New York Rangers, men spelade under säsongen för Connecticut Whale i AHL.

När Connecticut bytte namn till Hartford Wolf Pack till den nästkommande säsongen fanns Hrivík kvar i laguppställningen och fick under avslutningen av säsongen 2013/2014 även äran att representera Slovakien vid VM. Efter ytterligare en säsong i AHL fick Hrivík sedermera chansen i NHL då han under säsongen 2015/2016 gjorde debut för New York Rangers. Under hans första NHL-säsong blev det fem matcher med ett assistpoäng som facit, parallellt med spel i Hartford Wolf Pack i AHL. Säsongen därefter kom det att bli 16 framträdanden på NHL-nivå för Hrivík med två assistpoäng som facit. I AHL-laget blev han utsedd till assisterande lagkapten och stod där för en fortsatt fin poängproduktion. Inför säsongen 2017/2018 gick flyttlasset från New York Rangers till Calgary Flames organisation för Marek Hrivík. Det blev där tre matcher i NHL med Flames samt AHL-spel med farmarlaget Stockton Heat.

Inför säsongen 2018/2019 valde Marek Hrivík att återvända till Europa för spel i ryska Vityaz Podolsk i KHL. Han stod där under säsongen för 15 poäng (8+7) på 26 matcher. Till Leksands IF anslöt Marek Hrivík för första gången till Strömstad Hockey Classic inför säsongen 2019/2020 och han gjorde snabbt avtryck i sin nya förening. I sin centerposition blev han något av ett lokomotiv i de offensiva formationerna, och under sin första säsong i leksandströjan stod han för 30 poäng (12+18) på 46 matcher. Till Hrivíks andra säsong i Leksands IF anslöt Carter Camper samt Hrivíks landsman Peter Cehlárik och trion kom att bilda en av seriens absolut vassaste formationer. Detta resulterade i att Hrivík stod för hela 51 poäng (14+37) på 44 matcher i grundserien och blev dessutom utsedd till bästa forward i SHL samt hela ligans mest värdefulle spelare.

Inför fjolårssäsongen 2021/2022 valde Hrivík att fortsätta karriären i KHL och spel i Torpedo Nizhny Novgorod där han under den första delen av säsongen stod för 23 poäng (9+14) på 44 matcher, men när Torpedo missade slutspelet och avslutade sin säsong återvände Marek Hrivík till Dalarna och Leksands IF. Under slutfasen av den nyligen avslutade säsongen stod Hrivík för 8 poäng (4+4) på 14 matcher i grundserien av SHL samt åttondelsfinalspelet mot IK Oskarshamn.

Det nyskrivna kontraktet med Marek Hrivík gäller över de kommande fyra säsongerna, till och med säsongen 2025/2026. Under det första året av det nya avtalet, alltså den stundande hösten, kommer Hrivík på grund av skattemässiga skäl att ansluta till Leksands IF kring månadsskiftet september-oktober.

Ett stort engagemang har möjliggjort förlängningen

Förlängningen med Marek Hrivik har gjorts möjlig tack vare våra företagspartners, fans och medlemmar som gemensamt slutit upp på ett fantastiskt sätt. Utöver dessa har även flera privatfinansiärer varit med och hjälpt till med det ekonomiska, bland andra Familjen Haid, Helena & Mats Ek Tidstrand, Peo Ejendal och ägare av Elbolaget i Ludvika.

Leksand Superstars och den kampanjen man sjösatte under vintern med målet att möjliggöra värvningen av Marek Hrivík innan han återvände till Leksands IF i februari har givetvis också varit till stor hjälp i kontraktsförlängningen, vilket är något som Leksands IF är mycket tacksamma och ödmjuka inför.

Marek Hrivik om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Jag är väldigt glad över att avtalet är klart och jag ser fram emot att få vara en del av Leksands IF de kommande fyra åren. Jag tycker att laget och organisationen är på helt rätt väg i uppbyggnaden mot framgångar och jag vill hjälpa föreningen och supportrarna med de långsiktiga målen, att vinna SM-titeln. Jag har varit så lyckosam att få spela i Leksands IF med de bästa supportrarna och arbeta med väldigt många fina människor. Det är något jag inte tar förgivet utan är väldigt tacksam över, och därför var det ett enkelt val för mig att stanna när jag fick möjligheten till det.

Thomas Johansson om kontraktsförlängningen med Marek Hrivík:
-Nu är vi äntligen i mål med Marek, vilket självklart känns superbra. Marek är en av Europas bästa centrar, och att få ha honom hos oss under lång tid känns verkligen bra. Marek är ju ett kärnkraftverk ute på isen och besitter spetskvaliteter inom alla områden. Marek en väldigt viktig pusselbit för oss om vi i Leksands IF skall kunna vara med att utmana uppåt vilket är vår vision och ambition.

Richard Brasar