Leksands IF spelar nästa år i hockeyallsvenskan
Publicerad: 2017-04-02
Leksands IF spelar nästa säsong i HockeyAllsvenskan. Detta efter att Mora IK vunnit match sex i Smidjegrav. Klubbdirektör Christer Plars sammanfattar nuläget och vägen framåt. -Vi kommer utvärdera detta noggrant och vidta åtgärder för förbättringar. Vi har varit eniga i alla de beslut som tagits under säsongen och har därmed det fullständiga och långsiktiga ansvaret för situationen som nu uppstått.

Vad är er snabbanalys av vad som orsakat detta?

-Mora har varit ett bättre hockeylag än Leksand under den här serien. Mycket beroende på att vi inte kommit upp i den typen av prestationsnivå som vi tidigare under säsongen visat att vi kan spela på. Jag vill inte gå in närmare på det sportsliga ikväll, men vi kommer tillsammans med sportrådet analysera vad det är som orsakat detta.

Hur påverkas föreningens ekonomi av degraderingen?

-Vi har hela säsongen varit medvetna om att det här skulle kunna hända och har därför jobbat med två parallella framtidsplaner. Vi vet att det blir ett intäktsbortfall när det gäller centrala avtal och omsättningen minskar med ca trettio miljoner kronor. Samtidigt blir det en hel del kostnader som minskar, framför allt när det gäller spelarbudgeten. Tack vare att vi jobbat med två scenarion vet vi att vi kommer ha en budget i balans även nästa säsong, läget är stabilt och betydligt bättre än när vi åkte ur SHL för två år sedan.

Hur kommer detta påverka det dagliga arbetet för fastighet, ekonomi, marknads och försäljningsavdelningarna?

-Vi har den här säsongen i princip haft samma organisation som vi hade förra säsongen i allsvenskan så grundinställningen är att den kommer se lika ut nästa säsong som den gjort nu under våren.

Hur påverkar det här arbetet med Vision 2019?

-Vi har jobbat efter Vision 2019 sedan vi slog fast den för ett och ett halvt år sedan, då vi låg sist i HockeyAllsvenskan och den kvarstår. Vi vill 2019 vara etablerat i SHL när vi fyller hundra år. Vi ska vara ledande på juniorer och damhockey, vi ska ha en långsiktig och stabil ekonomi. Detta är fortfarande de punkter föreningen kommer jobba efter.

Vad händer de närmast dagarna?

-Genom åren har vi, tyvärr, skaffat oss en del rutin på att hantera både att gå upp och att degraderas. Vi har ju inte så många medgångssupportrar och jag hoppas att våra fans, efter en tids sörjande, kommer stötta oss oavsett division.

Claes Thirus