Knuts om vinsten i Småland
Publicerad: 2022-03-05
Jon Knuts och lagkompisarna ordnar en viktig trepoängare borta mot Växjö. – Det var en laginsats som ger den här vinsten, säger centern glatt.

Efter en sämre insats mot Frölunda i torsdags var det ett taggat lag som hade bestämt sig för att Växjö inte skulle få spela på sina styrkor.
– Idag är vi där från start. Så jag tycker att vi vinner rättvist, säger Jon bestämt.
För visst vann Växjö skotten överlägset (41-18), men enligt Jon var han inte orolig. Växjö fick ta skotten där det passade Leksand.
– Och sen gör Kaz det han ska i målet och lite till, tycker Jon om sin målvakt Kasimir Kaskisuo som slutade på 97,6 %.
– Jo, han fick bra hjälp av oss. Som sagt, alla bidrog till den här vinsten.

Varför är Växjö svårspelade?
– De drar ner på tempot och håller i pucken. Och sen smäller det och de gör mål.
Men idag var det Nils Åman och Max Véronneau som blixtrar till och kontrar in varsin kasse. Det tredje målet gör lagkapten Patrik Zackrisson som var tillbaka efter sin otäcka ansiktsskada. Han spelade med Carter Camper och Max i en kedja som många gånger visat hur skickliga de är.
– De är helt fantastiska. Zacke betyder så mycket både i spelet och utanför.

När han kom till Leksand, visste du direkt att Zacke skulle bli en bra lagkapten?
– Haha! Jag kände inte honom så jag hade ingen aning. Han har axlat den rollen jättefint Han är en bra länk mellan spelare och tränare och när han pratar så lyssnar laget, säger Jon.

Hårt jobb landade segern

I sista perioden fick Knuts och de andra slita hårt. Särskilt som Växjö plockade av sin målvakt med dryga tre minuter kvar av matchen.
– Jag tycker att vi har bra kontroll, säger Jon lugnt.
Han gillar att laget har mycket i egna händer när det gäller tabellplaceringen inför slutspelet efter den här sexpoängsmatchen.
– Det är klart att man har koll, men det är viktigt att ta en match i taget. Vi vill ju ha en så bra plats som möjligt och det gäller att jaga fler lag framför oss. Jag tycker att vi har mer i oss, säger trettioettåringen som gillar att Leksand håller till på rätt halva av tabellen.
– Det är verkligen roligt att spela hockey!

Bra för sammanhållningen

Laget har nu en match kvar på sin nio dagar långa roadtrip. Jon gillar att de kommer ihop som lag.
– Det är bra för sammanhållningen. Hemma är det lätt så att man umgås med sin familj när man är ledig.
Han tycker att nackdelen med att vara borta hemifrån är just familjebiten.
– Min flickvän får dra ett stort lass.

Stort grattis till Max

Vi ska precis avsluta intervjun när Jon kommer på det viktigaste med kvällen.
– Jag måste ju gratulera Max som gjorde sitt trettionde mål. Varför det är stort? Jag tror att det var typ 2014 som någon senast kom upp i så många mål.
Jon har rätt. Det var Linköpings Chad Kolarik som lyckades nå den gränsen 2013–2014. Leksandsif.se instämmer i gratulationerna till Max och hoppas att ni tittar på höjdpunkterna eftersom hans och Nils Åmans mål är värda att se många gånger.

Katharina Dalmalm