Ida Karlsson inför sista träningsmatcherna
Publicerad: 2021-09-02
Damlaget
Snart är det dags för seriepremiär, men först återstår två träningsmatcher för damlaget. På lördag är det Färjestad som står för motståndet och i kväll väntar rivalerna Brynäs. – De är ett skickligt lag, men gör vi det vi tränat på har vi en bra chans, säger backen Ida Karlsson.

Försäsongen börjar närma sig sitt slut för de blåvita damerna. Man har hittills spelat två träningsmatcher och även om det blev förlust i båda tycker ändå backen Ida Karlsson att det finns mycket positivt att hämta från mötena mot Brynäs och Djurgården.
– Det har varit lärorikt för oss, även om det blev rätt stora siffror i matchen mot Brynäs. Och mot Djurgården fick vi verkligen öva på att spela boxplay och det tycker jag vi gjorde på ett bra sätt.
Vad har ni fokuserat på sedan de matcherna?
– Det har varit mycket spel i försvarszonen, så nu hoppas jag vi har stenkoll på det.

Målet är VM på hemmaplan

Laget har även varit iväg till Idre för ett bygga ihop laget, men då var Ida Karlsson och Tuva Kandell på landslagsuppdrag med U18-laget. Först var det russincamp i Furudal och sedan en sorts finnkamp där man mötte Finland i tre matcher.
– Jag har som mål att få vara med på VM den här säsongen, nu när det går på hemmaplan. Det skulle vara mäktigt att få spela då.
I ett kortare perspektiv ligger dock fokus på de två återstående träningsmatcherna. I kväll väntar alltså derbyrivalerna Brynäs, ett lag som Leksand de senaste säsongerna har svårt för att rå på.
– Vad är det som gör dem så bra? Ja, de har skickliga spelare och blir då ett skickligt lag. Samtidigt har de inte heller riktigt full trupp, så om vi vet vad vi ska göra så finns så klart chansen.

"Vi har fått en nytändning"

På lördag är det Färjestad som står för motståndet. En rätt speciell motståndare eftersom de inte spelar i SDHL och Leksand därmed inte har mött dem alls de senaste åren.
– Det främsta som gäller för oss är att inte underskatta dem, för vi vet ju inte alls hur de spelar. Men om vi kör vårt spel tror jag det räcker långt.
Vad är största skillnaden på den här säsongens Leksand jämfört med förra säsongen?
– Jag tycker det känns som vi har fått en nytändning. Vi har fått in lite nya spelare och är på hugget. Vi hade en svacka förra året, men nu är vi på gång.
Till sist, vem av lagkompisarna är mest på gång just nu?
– Då måste jag säga Tuva Kandell. Jag tror hon skrällar till med något. Hon har sett het ut.

Elisabet Wahl