Thomas Johansson ny GM i Leksands IF
Publicerad: 2018-11-21
Nyhet
Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM.

Thomas Johansson har en gedigen spelarkarriär bakom sig. Moderklubben är Vendelsö IK och under de första seniorsäsongerna representerade han Nynäshamn samt Nacka innan han kom till Djurgården där han blivit en av de större spelarna i klubbens anrika historia. Förutom de 11 säsongerna i Djurgården som fördelades på två sejourer har Johansson även spelat i finska Jokerit i SM-liiga samt AIK och Linköping på SHL-nivå innan han avslutade spelarkarriären i Mjölby HC säsongen 2008-2009. Johansson har även två VM-turneringar med Tre Kronor på meritlistan.

Som ledare har Thomas Johansson, efter den aktiva karriären som spelare, varit teknisk sportchef i Djurgårdens IF under tre säsonger mellan 2015-2018 där han varit ansvarig för föreningens spelsystem från a-lag ner på junior- och ungdomsnivå. Johansson har även verkat som hockeyexpert på Kanal 5 och C More.

Thomas Johansson tillträder sin tjänst som General Manager för Leksands IF på måndag den 26 november.

Åke Norström, ordförande i Leksands IF Ishockey AB, om rekryteringen av Thomas Johansson:
-Leksands IF vill bygga en långsiktig plan för vår sportsliga verksamhet från U16 upp till representationslagen i form av våra dam- och herrlag, och rekryteringen av Thomas Johansson är en del i detta. Leksands IF ska ha ett bra spelsystem och ett väl fungerande sätt att ta hand om våra talanger. Vi ska tillsammans med Thomas göra ett riktigt avstamp och skapa en plan som inte bara gäller år för år, utan även över tid. Vi har varit duktiga på att ta fram talanger från juniorleden, och den vägen måste vi fortsätta på. Thomas kommer att tillföra nya sätt att se på hockeyn och föreningen med sina erfarenheter som han tar med sig in i sin nya roll, och han kommer att bli viktig genom sammanhållningen i ledarstaberna för våra olika lag.

Thomas Johansson om att komma till Leksands IF:
-Jag är jätteglad att ha fått det här uppdraget och är väldigt tacksam att föreningen vill satsa på mig. Jag känner stor ödmjukhet inför uppgiften och känner mig exalterad att få vara en del av Leksands IFs framtid. Att bygga en spelidé, att skapa delaktighet och en vi-känsla är min största passion och mitt största driv som jag brinner mycket för så uppdraget ska bli jätteroligt. Jag vill, och ska, vara med att stötta upp med tankar och idéer om organisationen och om spelet och är glad över att få den möjligheten. Historiken som föreningen har, och det starka stödet som finns för föreningen runtom hela landet, gör att uppdraget känns än mer spännande och tillsammans ska vi bygga något bra in i framtiden.

Richard Brasar