Damernas segertåg fortsätter
Publicerad: 2019-12-01
Damlaget
Det blåvita damlaget har fått upp ångan ordentligt. I helgen kom fjärde och femte raka segern – båda mot Göteborg. – Jag tycker vi bevisade mycket i helgen, de andra lagen kommer nog att behandla oss med mer respekt nu, säger anfallaren Emma Woods som gjorde två mål i dagens match.

Den som inte har tittat till damlaget på ett tag blir nog rätt förvånad. Då: sist i tabellen med bara några få poäng. Nu: uppe på sjunde plats och med fem raka segrar i bagaget.
– Vi fick verkligen en riktigt tuff start på säsongen. Men vi har aldrig gett upp, utan hela tiden behållit en positiv känsla. Och nu har vi lärt känna varandra mer och byggt ihop laget, förklarar Emma Woods efter dagens match.

Två olika matchbilder

Den spelades mot Göteborg precis som gårdagens match. Två matcher som såg helt olika ut. I går var det målsnålt och de blåvita vann till slut med 2–0. Enligt Emma Woods gick hon och de andra in med bra självförtroende, men var för passiva i sitt spel. Så kanske var segern extra skön just därför.
– På ett sätt är det svårt när man inte gör mål mot lag som man tycker man ska vinna emot. Då håller man klubban hårdare. Men att vinna sådana segrar är också viktiga och ger självförtroende.
Dagens match blev som sagt en helt annan historia. När krutröken lagt sig i Tegrea arena hade det gjorts hela tio mål och glädjande nog var det Leksand som gjorde flest och vann med 6–4.
– Det var en match som gick fram och tillbaka. Vi låg under med 1– 3 ett tag, men kunde komma tillbaka. Det blev mycket känslor, både bra och dåliga.

Fyra blåvita mål på en period

Emma Woods menar att segern i dag bygger mycket på det lugn och det ledarskap som finns i laget, både bland spelarna och bland tränarna. Det gör att laget känner att chansen hela tiden finns där.
– Det var verkligen en annorlunda match jämfört med den i går. Men sådana här segrar är också viktiga: att vinna trots att vi släpper in fyra mål totalt. Och så gör vi fyra mål i sista perioden, det känns skönt.
Du gjorde två mål, vilket är du mest nöjd med?
– Det måste vara det andra, det var ett viktigt mål med bara fem sekunder kvar av andra perioden. Men jag behövde inte göra så mycket, Samantha Hanson och Nicole Hall gjorde ett väldigt fint jobb innan.
De senaste matcher har du spelat ihop med Brooke Boquist och Nicole Hall. Hur funkar det?
– Det går jättebra! Nicole har ett giftigt skott, hon kommer alltid glad till hallen och är så kul att spela med. Brooke har inte varit här lika länge, men har stor rutin och jag tycker vi tre har byggt upp en bra kemi.

På onsdag väntar Brynäs

För damlaget kommer nästa utmaning redan nu på onsdag då Brynäs kommer på besök till Tegrea arena. Nästa helg är det match i Linköping och sedan är det dags för ett nytt landslagsuppehåll.
– Vi kommer gå in i de matcherna med gott självförtroende. Alla lagdelar är ”on fire” nu känns det som, så vi kommer att förbereda oss inför de matcherna precis som vi gjorde inför Göteborg.

Elisabet Wahl