Ritola flyttar hem
Publicerad: 2017-01-19
Vision 2019
Leksands IF har idag skrivit kontrakt med Mattias Ritola, 29, som närmast ansluter från HC Fribourg-Gottéron i Schweiziska högstaligan. Ritola har skrivit på för slutet av den här säsongen och de fyra nästkommande.

– Det är klart att en så bra spelare är ett välkommet tillskott. Han har potentialen att ta vårt offensiva spel till nästa nivå och kanske även en bit bortom den nivån. Samtidigt ska man ha i åtanke att vi lär ha lika mycket tålamod med honom som med alla nyförvärv. Vi ska inte förvänta oss att han ska presterat på sin högsta toppnivå direkt han ansluter, säger Leksands huvudtränare Per-Erik Johnsson.

En som jobbat i princip dygnet runt den senaste veckan för att få hem Ritola är Sportrådets Christer Siik.

– Mattias spelade flera landskamper, inklusive VM ifjol och förra säsongen var han en av de bästa spelarna i hela SHL. Vi har haft ögonen på honom sedan flytten till Fribourg och hållit kontakten under tiden där, en kontakt som intensifierats den senaste tiden.

– Vi vet vad det är för karaktär på Mattias och vi släpper inte in någon i omklädningsrummet som vi inte är hundra procent säkra på kommer passa in i gänget. Mattias är mas, Leksands IF finns nära hans hjärta och det senaste dygnet har visat att våra supportrar verkligen vill ha tillbaka honom hit.

"Jag är mas, Jossan är kulla och vi har hus vid Siljan"

Mattias Ritola själv är även han nöjd över att kontraktet är påskrivet.

– Vi har alltid haft som plan att någon gång komma hem till Leksand och när möjligheten nu presenterade sig var det inget att tveka på. Jag är mas, Jossan är kulla och vi har hus vid Siljan.

Vad ser du att du kommer bidra med rent sportsligt?

– Det har varit riktig kul att följa laget från sidan. Resan de gjorde förra året och den de gör den här säsongen – det är bara att hoppa på tåget och vara en del av det här. Jag har skaffat mig en hel del rutin genom åren och hoppas att jag kan vara med och bidra över hela banan samt kanske komma med ett par råd till alla de unga spelarna Leksand håller på att utveckla.

När det blev klart att Ritola brutit sitt kontrakt med Fribourg-Gottéron drog Leksands supportrar igång en lavin av insamlingsuppmaningar via sociala medier. Insamlingen gav eko i hockeysverige och omskrevs i samtliga stora medier. Det väckte en av de stora sponsorerna till föreningen.

– Återigen får vi ett kvitto på vilken enorm kraft det finns i den passion som supportrar och sponsorer till den här föreningen kan uppbåda. Vi har fått in över tvåhundratusen kronor via swish det senaste dygnet.

Ejendals och supportrarna tillsammans för LIF

– Ejendals, en av våra närmaste företagspartners, erbjöd sig att skjuta till det som fattades. Tack vare detta kan vi nu presentera en värvning av en spelare som kommer spetsa till truppen redan i år men som också är en mas som vi kan bygga framtidens lag runt, säger Christer Plars.

– Mattias hör hemma i Leksand och Ejendals vill vara med och förverkliga det. Den kraft och det engagemang som supportrarna uppbådar runt Vision 2019 är imponerande. Vi vill också vara med, säger Per-Olof Ejendal.

Emil Nilsen