Tre poäng mot Rögle
Publicerad: 2021-01-12
En mycket härlig match mot serieledarna Rögle slutade med tre poäng efter att Leksand vänt ett tidigt tvåmålsunderläge till seger med 5–2.

Rögle inledde med att ta ledningen efter fem minuters spel när Dennis Everberg hom helt fri och distinkt skickade in 1–0. Inte många minuter därefter visades Peter Cehlárik ut för vad som såg ut som en tveksam slashing, och i det efterföljande 5 mot 4-spelet kom också 2–0 via ett ruskigt skott som Janne Juvonen inte kunde göra något åt. Det ska poängteras att Leksand spelade bra i den första perioden med hög intensitet, men det såg länge ut att inte bli något blåvitt mål till trots. Duon från Slovakien ville dock annat när Peter Cehlárik snodde åt sig pucken i boxplay och hittade Marek Hrivik som fint lirkade in reduceringen med en minut kvar till pausvila.

Leksands andraperiod var otroligt bra då man spelade en riktigt fin hockey och hittade varandra klockrent ute på isen. Nio minuter in i mittenakten kom 2–2 när Marek Hrivik hittade Martin Karlsson med en urläcker passning från bakom mål där den sistnämnda bara hade att skicka in pucken. Två minuter därefter satte August Berg ledningspucken på volley där målet godkändes först efter videogranskning, och bara sekunder efter 2–3-målet var samme Berg mycket nära ett till mål. Efter detta var det Leksand för hela slanten när bortalaget skapade chans efter chans efter chans, men trots alla vassa lägen blev det inget mer mål i perioden och 2–3 var resultatet efter två perioder.

I den tredje perioden var det i princip ett lag på isen under stora delar när Rögle tog tag i taktpinnen rejält och öste på framåt för att försöka få in en kvittering. Leksand svarade upp genom att kriga på bra i egen zon där Janne Juvonen stod på huvudet, laget täckte skott stup i kvarten samt visade upp en jäkla moral i varje situation. Kvitteringen kom aldrig heller, utan istället så kunde Martin Karlsson göra sitt andra mål för kvällen i tom kasse för att kort därefter se Daniel Gunnarsson fastställa slutresultatet till 2–5. Leksand har därmed tagit sex av sex möjliga poäng hittils på bortaturnén, och på torsdag är det förhoppningsvis dags igen när Linköping står för det avslutande motståndet innan bussen rullar hemåt.

Arvid Yngvesson