Målvaktsparet spikat
Publicerad: 2021-05-08
Damlaget
Leksands IF har säkrat upp sitt målvaktspar till den kommande SDHL-säsongen då det står klart att man skrivit ett nytt tvåårsavtal med Amanda Johansson samt rekryterat Jule Flötgen som återvänder till föreningen från spel i AIK.

Amanda Johansson

Amanda Johansson kommer ursprungligen från Onsala strax söder om Göteborg. Inför juniortiden lämnade hon Göteborg för spel i solnaklubben AIK som hon kom att representera på SDHL- samt Division 1-nivå mellan 2015-2020. Säsongen 2018/2019 kom att bli något av ett genombrottsår för Johansson då hon på 16 SDHL-matcher stod för en stark säsong med en räddningsprocent på 92,2 i seriespelet, och blev även uttagen till Sveriges trupp som försvarade landets färger vid J18-VM i Japan. Säsongen därefter blev dock speltiden betydligt mer sparsam, och inför säsongen 2020/2021 gick karriären vidare i Dalarna och Leksand för Amanda Johanssons del.

Under den nyligen avslutade säsongen stod Amanda Johansson för många starka insatser då hon, trots att man som lag hade en tuff säsong, landade på en räddningsprocent på 89,5 under de 22 SDHL-matcher hon spelade. Det nyskrivna kontraktet med Amanda Johansson gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

Amanda Johansson om att förlänga med Leksands IF:
-Det känns grymt bra att få förtroendet i Leksands IF ytterligare två säsonger och det känns riktigt kul att få dra på sig leksandströjan i höst igen. Jag ser fram emot att utvecklas ännu mer den kommande säsongen och ta en ännu större plats i laget, och genom det hjälpa laget att ta oss framåt och högre upp i tabellen. Jag känner att vi har ett större driv nu än inför fjolårssäsongen och att vi verkligen vill och kommer att kunna vara med och utmana i slutspelet.

Alexander Bröms om att förlänga med Amanda Johansson:
-Amanda hade en stark avslutning på förra säsongen där hon imponerade, och vi vill ge Amanda ett fortsatt förtroende där hon får chansen till vidare utveckling i Leksand. Hon har en sommar framför sig av uppbyggnad där hon kommer skapa förutsättningar för sig själv att bli en ännu bättre målvakt.

Jule Flötgen

Jule Flötgen har spenderat en stor del av karriären i tyska klubben EC Bergkamener Bären i Frauen Bundesliga där hon totalt gjort 11 säsonger. Under avslutningen av säsongen 2016/2017 blev det för första gången spel på svensk mark för Flötgen då hon anslöt till HV71. Efter en stark säsongsavslutning i smålandsklubben skrev Flötgen på för Göteborg HC inför säsongen 2017/2018 där hon kom att dela förstaspaden med Nicole Jackson. Efter en säsong i Göteborg vände Flötgen åter till tysk mark och spel i EC Bergkamener Bären på nytt, men inför säsongen 2019/2020 väntade en ny sejour i Sverige då Dalarna och Leksands IF kom att bli den nya hemadressen. Säsongen 2020/2021 representerade Flötgen solnaklubben AIK där hon stod för en räddningsprocent på 90,2 på sina 23 SDHL-matcher, men nu väntar alltså ytterligare en sejour i Leksands IF för den 29-årige tyskan. Det nyskrivna kontraktet med Jule Flötgen gäller över den kommande säsongen, 2021/2022.

Jule Flötgen om att återvända till Leksands IF:
-Jag är riktigt glad att få möjligheten att komma tillbaka till Leksands IF. Från den första dagen kändes Leksand som hemma för mig och jag njöt av att vara en del av den stora hockeyfamiljen vilket såklart gör att jag är väldigt glad att få vara tillbaka. Som lag kommer vi ha en hel del att bevisa den kommande säsongen, och det tror jag verkligen att vi kommer att göra. Det känns bra att få förtroendet av föreningen att vara en del på den nya resan som görs och jag ser fram emot vad som komma skall.

Alexander Bröms om nyförvärvet Jule Flötgen:
-Jule är ett bekant ansikte i Leksand då hon representerat klubben tidigare. Hon kommer bidra till att vi har ett konkurrenskraftigt målvaktspar som kan utmana varandra om speltid, och det ska bli riktigt kul att se Jule i Leksands IFs tröja igen.

Richard Brasar