Matt Caito klar för LIF
Publicerad: 2020-06-26
Leksands IF har idag gjort klart med den amerikanske backen Matt Caito som närmast kommer från spel i KooKoo i den finska högstaligan. Kontraktet med Matt Caito gäller över de kommande två säsongerna.

Matt Caito kommer ursprungligen från den amerikanska västkusten och inledde sin karriär i Los Angeles-trakten. Inför high school gick flytlasset till östkusten och Salisbury. Efter två säsonger i Salisbury gick Caitos resa vidare till Dubuque Fighting Saints i USHL. När det sedermera var dags för spel i collegeligan NCAA kom Miami University i Ohio att bli hemvisten för Matt Caito i fyra säsonger mellan 2012-2016.

Steget till seniorhockeyn togs under avslutningen av säsongen 2015/2016 då Toledo Walleye i ECHL kom att bli Caitos nya klubbadress. Säsongen därefter gjorde Caito debut i AHL då han utöver fortsatt spel med Toledo Walleye även representerade Grand Rapids Griffins. Även under säsongen 2017/2018 varvades spel i AHL och ECHL för Matt Caito, men den här gången i klubbarna Iowa Wild och Rapid City Rush.

Inför säsongen 2018/2019 valde Matt Caito att söka sig till Europa och ny klubbadress den här gången blev Graz99ers i alpligan EBEL där han under säsongen stod för starka 50 poäng (21+29) på 62 matcher från sin backposition. Den starka säsongen i Österrike väckte intresse från annat håll och inför säsongen 2019/2020 gick karriären vidare i den finska högstaligan för spel i KooKoo. Även i Liiga fortsatte Caitos starka poängproduktion och när säsongen summerats hade han stått för 43 poäng (8+43) på 59 matcher. Under säsongen blev Matt Caito utsedd i ligans all star-team och vann även priset som bäste back i Liiga efter säsongen.

Det nyskrivna kontraktet med den högerfattade backen gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2021/2022.

Matt Caito om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt glad och förväntansfull äver att få komma till Leksand och Sverige, det blir en härlig utmaning för mig. Jag spelade med Henrik Haukeland i Finland och han har berättat mycket gott om Leksand och framförallt om supportrarna. Jag vet att Leksand är ett fint ställe, framförallt på sommaren, och att supportrarna följer laget i hela landet och ofta överröstar hemmalagens fans. Jag ser verkligen fram emot att få uppleva det! SHL är en väldigt bra liga och det ska bli en riktigt rolig utmaning för mig.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Matt Caito:
-I Matt får vi en offensiv spelare som kan styra vårt spel med pucken. Matt har ett bra spelsinne, ett bra första pass och är ett hot i powerplay. Dessutom är Matt i en bra ålder och är under stark utveckling. Det känns jättekul att Matt tror på vårt sätt att jobba och att vi får möjligheten att fortsätta hjälpa honom att ta ytterligare steg i sin hockeykarriär.

Richard Brasar