Patrik Zackrisson klar för Leksands IF
Publicerad: 2019-07-05
Leksands IF har gjort klart med den landslagsmeriterade forwarden Patrik Zackrisson. Zackrisson kommer närmast från spel i KHL med Dynamo Moskva. Det nya kontraktet med Patrik Zackrisson gäller över säsongen 2022/2023.

Patrik Zackrisson är ursprungligen från Stockholm och har Skå IK som moderklubb. Som junior representerade han Frölunda HC där han debuterade i dåvarande Elitserien som 18-åring. På juniornivå gjorde sig Zackrisson känd som en poängstark spelare på såväl J18- som J20-nivå och representerade även Sverige vid såväl J18- som J20-VM. På klubblagsnivå var han dessutom med att ta dubbla SM-guld med Frölundas J18-lag samt ett SM-guld och ett SM-silver med Frölundas J20-lag. Sin sista säsong som juniorspelare representerade Zackrisson Rögle BK i HockeyAllsvenskan och stod där för hela 40 poäng på 38 matcher säsongen 2006/2007. Säsongen därefter fortsatte karriären i Linköpings HC där han kom att stanna de nästkommande fyra säsongerna. Under sejouren i Linköping tog karriären ytterligare fart för Patrik Zackrisson då han stod för en fortsatt god poängproduktion, tog SM-silver 2007/2008, och fick göra debut i Tre Kronor säsongen 2008/2009. Efter de fyra framgångsrika säsongerna i Linköping belönades Zackrisson med ett KHL-kontrakt och skrev inför säsongen 2011/2012 på för Atlant Mytishchi. Hans första sejour på rysk mark blev dock ettårig, och säsongen därefter var han tillbaka i Linköping. Säsongen 2013/2014 var Patrik Zackrisson dock tillbaka i KHL då han representerade tjeckiska klubben HC Lev Praha.

Inför säsongen 2014/2015 vände Zackrisson att återvända till svensk mark, men den här gången med Skellefteå AIK som ny klubbadress. Sejouren i Västerbotten kom att bli tvåårig och resulterade i dubbla SM-silver med Skellefteå AIK. Inför säsongen 2016/2017 väntade spel i ett nytt land för Zackrisson då han skrev på för den schweiziska klubben HC Lugano. Efter en säsong i den schweiziska ligan NLA flyttade han sedermera till Ryssland på nytt för spel med Sibir Novosibirsk i KHL. Under samma säsong, 2017/2018, var Patrik Zackrisson även en del av Sveriges lag i OS i Sydkorea. Inför den föregående säsongen bytte Zackrisson KHL-klubb till Dynamo Moskva som är hans senaste klubbadress.

Det nyskrivna kontraktet med Patrik Zackrisson gäller över de fyra kommande säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Patrik Zackrisson:
-Jag är oerhört glad att Patrik och hans familj vill flytta till Leksand och vara en del av den här resan. Patrik är en spelare med extremt stor erfarenhet från internationellt spel, både i KHL och landslaget, men även rutin från SHL. Han är också i en bra ålder och blir en stabil pjäs i vår centeruppställning och ska vara en bärande forward i vårt lag.

Patrik Zackrisson om att ansluta till Leksands IF:
-Hela familjen är glada att det är klart, det har ju varit på gång ett tag nu. Leksands IF är en stor klubb som åkt upp och ner mellan serierna, men det är en stor förening med väldigt många fans runtom hela Sverige och det känns som att alla har en anknytning till Leksand på ett eller annat sätt, så det ska bli kul att komma till en så stor förening. Det ska bli jättekul att hjälpa Leksands IF att etablera sig i SHL, sedan vill man alltid vinna när man spelar så vi ska se till att ta oss så högt som möjligt och så många steg som möjligt hela tiden. Jag hoppas att bidra både offensivt och defensivt, och även bidra med en hel del rutin både på och utanför isen.

Se hela extrasändningen från LIF-TV med Thomas Johansson och Patrik Zackrisson här:

Richard Brasar