"Jag avgör på fredag"
Publicerad: 2018-09-19
– Det kommer mycket folk och blir ett grymt tryck i arenan. Och matchen ska vi bara vinna, inget snack om den saken. Så låter det när Johan Porsberger berättar vad han ser framför sig när han tänker på fredagens seriepremiär hemma mot Tingsryd.

Försäsongen har enligt Johan varit något tuffare än föregående år.
– Vi har tränat både mer och hårdare, vilket har känts i kroppen. Visst har man varit lite seg ibland under träningsmatcherna, men man känner också att det börjar släppa nu när vi har lättat lite på träningen. Det är nu all träning kommer att ge resultat, så förhoppningsvis har vi en riktigt bra säsong framför oss.

Träningsmatcherna resulterade i fyra segrar på nio försök.
– Men som alla vet är det inte i första hand resultatet man går på när det gäller träningsmatcher. Jag tycker att vi har gjort många bra saker i matcherna, och utvecklats match för match, menar Johan, och kommer in på sin egen insats:
– Den har varit okej. Jag är mållös tyvärr, men jag har sparat målen till serien!
21 mål sköts från Johan Porsbergers klubba under den gångna säsongen, och klubbinnehavaren själv skulle inte ha något emot att toppa detta denna säsong:
– Jag har spelat mycket med Tor Immo och David Rundqvist nu på försäsongen. Tor vann målligan förra säsongen och David spelade fram till en väldig massa mål, så det känns ju som att man har hamnat i en kedja som ska kunna producera i alla fall. Samtidigt tycker jag att vi har fått in fler målskyttar till den här säsongen, jämfört med förra, så jag tror nog att vi kommer att sprida ut poängen ganska bra mellan kedjorna.

Något nyförvärv som stuckit ut?

– Alla har gjort det bra, det är svårt att välja någon… men Wilde Bröms kanske, om man ser honom som ett nyförvärv. Han har gjort det riktigt bra, menar Johan, vars lag tippas i toppen av den hockeyallsvenska tabellen.
– Det gjorde vi förra säsongen med och då var vi tre matcher från att gå upp. Jag tycker att vi ska ligga där i år igen, det är inga konstigheter.

Fredagens motståndare Tingsryd ställdes mot Leksand (i Säter) även under försäsongen. Den gången blev det blåvit förlust med 2-3.
– Men på fredag tar vi revansch, säger Johan.
– Tingsryd kommer att kriga på och försöka ta till vara på våra misstag, men det är en match som vi bara ska vinna, så är det bara.

Vem avgör?

– Det gör jag!

Biljetter till fredagens match hittar du här!

Elin Broman