Trio förstärker Leksands IF
Publicerad: 2015-05-18

Leksands IF har i dag tecknat ettårskontrakt med den finske målvakten Frans Tuohimaa, den amerikanske forwarden Mike Embach samt forwarden Lars Bryggman.
- Tre intressanta spelare. Det blir spännande att följa deras utveckling i Leksand, säger sportchefen Tore Jobs.

23-årige Frans Tuohimaa kommer från Helsingfors och har tillbringat större delen av karriären i Finland. Han kommer dock närmast från en säsong i Oklahoma City Barons (AHL) samt Bakersfield Condors (ECHL).
- Trots sin ålder en erfaren målvakt som har spelat över 50 matcher från start i finska ligan, samt matcher i finska juniorlandslag, Mestis, AHL och ECHL. En modern målvakt som vi har fått många positiva rekommendationer på, säger Tore Jobs.

Den 27-årige amerikanen Mike Embach kommer närmast från en säsong i Fort Wayne Komets (ECHL), där han på 69 grundseriematcher noterades för 70 poäng (24+46), samt 13 poäng (5+8) på 12 slutspelsmatcher. Embach var även utlånad till AHL -laget Norfolk Admirals under tre matcher.
- En kvick kreativ forward och en bra skridskoåkare som kan spela på alla tre forwardspositioner. En allround spelare som gör mål, spelar fram och tar ett bra ansvar defensivt. Han har dessutom visat sig vara bra i slutspel, säger Tore Jobs.
Mike Embach: - Hockeytradition, fin rink, och fantastiska fans är det jag hört om Leksand. Jag ser fram emot att komma dit.

Lars Bryggman, 22, kommer från Umeå och spenderade den gångna säsongen i Luleå och Asplöven.
- En ung kille med en stor potential. Han har varit med i ungdomslandslagen och har producerat i allsvenskan trots ung ålder. Han har spelat många matcher i SHL, men har inte riktigt slagit igenom där än. Vi ser fram emot att se honom utvecklas ytterligare i Leksand, säger Tore Jobs.

Se reprisen från Leksands IF Live där spelarna presenterades.

Elin Broman