Förlust mot Luleå
Publicerad: 2020-10-22
En bra andra halva av matchen från Leksands sida räckte inte mot Luleå då topplaget var en för tuff nöt att knäcka ikväll då matchen slutade 5–2.

Leksands inledande minuter av matchen var bra då man lyckades skapa den första chansen när Jonas Ahnelöv var nära att ordna en blåvit ledning från slottet. Luleå skulle dock ta ledningen i powerplay efter knappt halva perioden, och en dryg minut senare stod det 2–0 på tavlan efter ett backskott. Resterande del av den första perioden var jämn utan att särskilt mycket farligt hände och tvåmålsunderläget höll sig till pausvila.

Luleå kom ut stekheta i början av andra perioden och spelade stundtals ut Leksand. Hemmalaget hade bland annat två klockrena skott i stolpen från Linus Klasen och till slut kom också det tredje målet för kvällen när hemmalaget förvaltade ett numerärt överläge. Elva minuter in i mellanakten valde Leksand att byta in Janne Juvonen för att försöka få in energi i laget, och bara några sekunder senare styrde Otto Paajanen in sitt första mål i Leksands-tröjan i spel 5 mot 4. Efter 3–1-reduceringen så hade Leksand bud på både ett och två mål, men oturligt nog så hittade pucken inte in i nät och resultatet höll sig perioden ut.

Tidigit i den tredje perioden så var Leksand mycket nära att krypa ännu närmare när Otto Paajanen sånär lyckades få in sitt andra mål för kvällen. Bortalaget försökte sedan sitt yttersta att få in ytterligare än reducering där Peter Cehlárik var centimeter ifrån att näta men där pucken tog i stolpen. Istället så lyckades Luleå göra mål i tom kasse med knappt fyra minuter kvar av ordinarie tid, men Leksand gav inte upp och Jonas Ahnelöv skickade in 4–2 från nära håll i powerplay två minuter senare. Närmare än så kom dock inte Leksand ikväll, och Luleå kunde punktera matchen i öppet mål på nytt och fastställa slutresultatet till 5–2.

På lördag väntar hemmamatch mot Färjestad.

Arvid Yngvesson