Tack för allt Jesper!
Publicerad: 2019-04-10
Det är nu klart att Jesper Ollas lämnar Leksands IF. Jesper avslutar med en säsong fylld av både med- och motgångar. Där det största självklart var att ta upp moderklubben i SHL. – Det är ett minne för livet och jag kan inte toppa det med något annat i min karriär.

Leksands IF:s General manager Thomas Johansson säger så här om beslutet.
– Vi har valt att inte förlänga vårt avtal med Jesper. Han har gjort enormt mycket för föreningen och är en kulturbärare i Leksands IF. Men nu ska vi försöka ta nästa steg och då har vi gjort den bedömningen att Jeppe inte ryms inom den planen och kartan kring laget som vi håller på att bygga.
Jesper själv betonar att han står bakom Thomas beslut.
– Jag tror väldigt mycket på Thomas som sportchef i klubben. Jag jättenöjd med min tid i Leksand och särskilt hur slutet blev.

Född Leksing

Jesper är uppvuxen i Leksand och spelade juniorhockey i klubben mellan 1999 och 2003. Han var utlånad en säsong till Arboga och spelade i Brynäs 2011-2016. Där hann han med ett SM-guld och att vara assisterande lagkapten.
Hösten 2016 flyttade han tillbaks till Leksand för att spela SHL. En säsong som tyvärr slutade i degradering. Något Jesper upplevde som bland det tyngsta i karriären.
– Jag kom tillbaka till Leksand med målsättningen att etablera klubben i SHL. Men allt fallerade första säsongen. Sedan dess har jag känt att jag i alla fall vill att vi går upp, säger Jesper.
Så han var självklart överlycklig över att laget nu är tillbaka.
– Det känns superbra att avsluta så här. Jag hade ett treårskontrakt och där var mitt mål att etablera klubben i SHL. Så visst är det inte helt uppfyllt, men ändå hyfsat, säger Jesper självkritiskt.

Fin säsong

I höstens motgångar var det Jesper som ledde laget tillsammans med bland andra lagkapten Martin Karlsson. Martin säger att han lärt sig så mycket av sin kaptenskollega.
– Han är så seriös med träning, mat och allt runt omkring. Och han tar sig tid för alla spelare och sätter alltid laget främst, säger Martin som alltid känt ett stort stöd från Jesper.

Finns det något särskilt du lärt dig av Jesper?
– Oj, det var svårt. Jag skulle säga helheten. Hur han är och hur han bemöter andra. Att han visar samma driv oavsett om det är tungt, som i höstas, eller om allt flyter på. Han bryr sig om alla i laget och är en otroligt bra människa, menar Martin.
Förutom att leda i omklädningsrummet är Jesper en av de som kämpat hårdast på isen. Något som belönades med fansens utmärkelse Årets krigare 2018/2019 .

Över 500 matcher

Jesper var den tionde spelaren genom tiderna att uppnå 500 matcher i Leksandströjan. Det firades med stående ovationer innan Leksand mötte AIK inför ett fullsatt Tegera i januari. Matchen var en i raden av segrar efter jul och ledde i slutändan till ett direktkval mot Mora. I den femte matchen, på övertid på Moras hemmais, fick Jesper pucken i hörnet i anfallszon. Han vänder bort Moras backar både en och två gånger innan han hittar en perfekt passning till juniorbacken August Berg som sätter pucken i mål. Ett mål som betydde en efterlängtad SHL-plats.
– Jeppe är en av dem jag unnar mest av allt att vi gick upp. Han har lagt ner så mycket i det här och är så värd att vara med och avgöra, säger Martin Karlsson och han tillägger att han kommer att sakna lagkompisen.
– Vi har tillbringat så mycket tid ihop i omklädningsrum och på bortaresor. Jag kommer sakna hans energi och att han alltid har ett leende för alla, avslutar Martin.

Erbjuden ett jobb

Jesper berättar att han blivit erbjuden en tjänst inom Leksands IF.
– Jag är självklart väldigt tacksam för den möjligheten och ser det som positivt att klubben vill att jag ska fortsätta inom Leksand. Men framtiden får utvisa vad som kommer att hända. Jag är fortfarande inställd på att spela hockey ett tag till, säger Jesper.
Leksands IF önskar Jesper lycka till i framtiden och vill skicka med ett stort, varmt tack för allt han betytt för klubben genom åren.

Till sist, vill du hälsa något till Leksands fans?
– Ni har varit en ovärderliga och en starkt bidragande del i att vi som lag lyckats vända den här säsongen från negativt till något så positivt. Jag är så tacksam för all den kärlek ni gett mig och den här klubben under mina år här. Ni är bäst!

Katharina Dalmalm