Johan Fransson ansluter till Leksands IF
Publicerad: 2019-04-29
Leksands IF har idag gjort klart med backen Johan Fransson som närmast ansluter från spel i Genève-Servette HC i Schweiz. Kontraktet sträcker sig över säsongen 2022/2023.

Johan Fransson kommer ursprungligen från Kalix och har Kalix HF som moderklubb, och har en meritlista som är längre än Dusan Umicevic. Som junior spelade Fransson i Luleå HF där han även gick hockeygymnasium. Som 18-åring etablerade sig Fransson i representationslaget i Luleå HF och kom att göra tre hela säsonger för norrbottenklubben innan han som 21-åring flyttade vidare för spel i Frölunda HC. Tiden i Frölunda blev dock kortvarig och Fransson hann under samma säsong, 2005/2006, med att lånas ut till finska Ässät samt byta klubb till Linköpings HC. I Linköping spelade Fransson även de kommande två säsongerna innan han inför säsongen 2009/2010 valde att återvända hem till norr för spel i Luleå HF på nytt. Säsongen 2010/2011 lånades Fransson ut till SKA St. Petersburg i KHL, men återvände sedan till Sverige och Luleå säsongen därefter och stannade sedan i Luleå till och med säsongen 2013/2014. Inför säsongen 2014/2015 valde Johan Fransson att ytterligare en gång bege sig utomlands då han skrev på för den schweiziska klubben Rapperswil-Jona Lakers. Sejouren i Rapperswil blev dock ettårig, och karriären fortsatte istället i Genève-Servette HC som varit Franssons hemvist under de fyra senaste säsongerna.

På den internationella scenen har Johan Fransson representerat Sverige från U17-nivå upp till seniornivå. Som juniorspelare gjorde Fransson två J20-VM för Sverige, och på seniornivå har meritlistan fyllts på ytterligare då han representerat Tre Kronor vid tre VM-turneringar med en guldmedalj samt en bronsmedalj som facit, samt vid det senaste OS-äventyret i Pyeongchang, Sydkorea. Totalt har Johan Fransson spelat 87 A-landskamper samt 34 juniorlandskamper.

Det nyskrivna kontraktet sträcker sig över de fyra kommande säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

Johan Fransson om att ansluta till Leksands IF:
-Det känns oerhört kul och jag är stolt över att få representera Leksands IF. Det har alltid varit en seciell förening, och inte minst nu när man återigen är i SHL. Nu är Leksand uppe för att stanna! Det blir en rolig utmaning att få vara med på hela den resan och att försöka bli ett slutspelslag i framtiden. Det känns jättemotiverande och roligt för min del. Jag har alltid varit imponerad av publiken i Leksand, oavsett om laget spelat i SHL eller Allsvenskan, och det blir kul att få uppleva det på riktigt. Åldern är bara en siffra brukar jag säga, och så länge kroppen är i trim kan man spela länge. Jag känner mig fortfarande ung och fräsch!

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Johan Fransson:
-Vi får in en otroligt bra back med bred erfarenhet från hög internationell nivå med OS-spel och VM-spel. Dessutom får vi en spelare som brinner för att fortsätta driva sin utveckling framåt, och det är en riktigt bra person och lagkamrat. Johan är skridskoskicklig, bra på att spela med puck och kan även styra ett powerplayspel. Under åren har han även utvecklat sin defensiva sida, men han har sina största styrkor i spelet med puck och i det offensiva spelet. Jag är extremt glad att Johan med familj vill flytta till Leksand och vara med på vår resa framåt.

Richard Brasar