Wester nöjd med beslutet
Publicerad: 2014-07-01

Hon tvekade länge, men när Lina Wester väl hade bestämt sig kändes allt helt rätt.
Nu ser hon fram emot en ny, gärna skadefri, säsong i Leksands IF.
- Nu känns allt jättebra, jag ser fram emot att ta nästa steg tillsammans med Leksand, säger den 21-åriga centern.

Efter en säsongslång avstickare till Brynäs återvände Rättvikstjejen Lina Wester till Leksand inför den gånga säsongen. Det blev en lyckad comebacksäsong som bland annat kryddades med landslagsspel under OS Sotji.
- Att få göra ett OS var verkligen roligt, nu kan man bocka av det från ”att-göra-listan”, säger Lina och skrattar.
- Säsongen med Leksand var också väldigt bra, i alla fall för lagets del, men tyvärr var jag skadad ganska länge. Bakre korsbandet gick av och jag var egentligen borta från spel från mitten av november till mitten av januari.

Hur är korsbandsstatusen nu?
-
Det är fortfarande av, men jag har fått ett skydd som gör att jag kan träna på ganska bra ändå. Det är ju inget litet skydd om man säger så, benet blir väl ungefär dubbelt så stort som vanligt, men det funkar och det känns som att allt går åt rätt håll.

"Jag behövde stänga av ett tag"
Något försäsongspass med laget har det dock inte blivit.
- Jag har tränat på själv, det var ju först förra veckan som jag bestämde att jag skulle fortsätta med hockeyn, berättar Lina, som under våren och början av sommaren hade tankar på att lägga av helt med hockeyn.
- Efter förra säsongen var det som att jag behövde stänga av ett tag. Jag kände mig väldigt mätt på hockey och behövde helt enkelt tid för att tänka ut vad jag vill göra med mitt liv. Jag älskar att spela hockey, men samtidigt frågade jag mig själv om jag verkligen orkade satsa vidare. Som damhockeyspelare måste man ju jobba också, och det blir ändå ganska tufft att jobba mellan 8-16 plus två träningspass varje dag, och sen alla matcher med både klubblaget och landslaget...

(Lina Wester, till vänster, representerade, liksom Sofia Engström och Cecilia Östberg, Leksand under OS i Sotji).

Ja till Leksand
Med detta i tankarna valde Lina Wester till slut att, åtminstone för stunden, tacka nej till landslaget men ja till Leksand.
- Jag kom fram till att jag inte ville sluta helt med hockeyn, men att jag ville trappa ner. Jag känner att jag inte vill ha så mycket krav på mig nu, jag vill spela för att det är kul, och för mig finns inget annat lag än Leksand, säger Lina, som kommer att kombinera spelet i Leksand med ett nytt fast jobb som personlig assistent.

Är det slut med landslaget för alltid?
-
Nej, det ska man aldrig säga. Man vet aldrig när eller om motivationen kommer tillbaka.
Men fokus ligger alltså just nu på Leksands IF, ett lag med vilket Lina Wester tog sig till SM-semifinal den gångna säsongen.
- Det var tungt när vi åkte ut mot MODO i semin, men nu i efterhand ska vi nog vara väldigt stolta över den säsong vi gjorde. Vi har tagit det steg för steg, med kvartsfinal ett år och semifinal nästa… Det kan ju bara betyda att det blir final i år.

På den övre bilden firar Lina Wester (#24) och resten av LIF kvartsfinalsegern mot AIK.

Elin Broman