Axel Bergkvist inför KHK borta
Publicerad: 2018-12-28
På fredagsmorgonen tränade herrlaget hemma i Tegera Arena innan bussen lämnade Leksand med sikte mot Blekinge vid klockan 10:30. Med på bussen finns Axel Bergkvist som laddar för ny match.

I segermatchen hemma mot Almtuna på annandagen loggades backen Axel Bergkvist för drygt 16 minuters istid. Under säsongen har han hittills spelat 30 matcher i representationslaget och har under dessa producerat 9 poäng (3+6) från sin backplats. Årets säsong är den första för Axel som ordinarie a-lagsspelare och han berättar om hur det varit att växa in i rollen.
– Det har varit en häfig resa hittills under året. Det har gått ganska fort med allting och det har varit väldigt lärorikt. I början var det något helt nytt jämfört med att spela i J20, men man växer in i det dag för dag och man lär sig något nytt hela tiden. Jag känner att jag inte vill inte stressa fram något heller utan fortsätta utvecklas stegvis, och det har funkat bra hittills, säger den unge backen.

Bortamatch mot Karlskrona HK väntar
Karlskrona befinner sig inför lördagens omgång på en sjätteplats i tabellen, 6 poäng före Leksand men med en match mer spelad. Det är viktiga poäng på spel i jakten på ädlare tabellplaceringar. Segern mot Almtuna i onsdags var verkligen efterlängtad för laget, och det är ett spelsuget gäng på väg mot Karlskrona.
– Det är riktigt skönt att vara tillbaka på vinnarspåret igen, det var ju ett tag sedan sist… Nu gäller det att bygga vidare på det, och vi ser verkligen fram emot att få spela match igen imorgon, säger Bergkvist.

"Vi ska kriga för Tobbe"
Det har varit en ovan situation för herrlaget under uppladdningen inför lördagens match med tanke på skadan som Tobias Forsberg ådrog sig i matchen mot Almtuna i onsdags. Laget har tränat som vanligt, men självklart har tankarna hos spelarna gått till Tobias som opererats på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
– Det är otroligt tråkigt för alla det som har hänt, och man tänker på Tobbe och hans familj hela tiden. Det gäller för oss alla att försöka hjälpa dem på bästa sätt nu, på deras villkor. Som lag gäller för oss att hantera det som har hänt och våga prata med varandra om det. Vi ska kriga för Tobbe imorgon mot Karlskrona, det lovar jag, avslutar Axel Bergkvist.

Richard Brasar