Herrlagets kaptensgrupp utsedd
Publicerad: 2020-08-15
Tränarstaben för herrlaget har utsett årets kaptener. Ny kapten i laget blir Patrik Zackrisson som backas upp av trion Martin Karlsson, Patrik Norén och Jonas Ahnelöv.

Varje säsongsuppstart innehåller många spännande detaljer. Nya spelidéer ska präntas in, nya formationer ska slipas ihop, och så vidare. En del i lagsammansättningen inför tävlingssäsongen är att utse kaptener, och i herrlaget ser vi i år Patrik Zackrisson med ett "C" på bröstet med Martin Karlsson, Patrik Norén och Jonas Ahnelöv som assisterande kaptener.

-Martin varit kapten i två år och gjort ett mycket bra jobb med det, men nu nu får Zackrisson möjligheten att leda laget på ett tydligt och bra sätt. "Zacke" har mycket erfarenhet i bagaget efter att ha spelat på hög nivå olika länder, och fått med sig mycket nyttiga erfarenheter och intryck därifrån. Norén är en återvändare som jag tycker har visat från första början när vi gick på is att han behandlar vårt sätt att spela ishockey på ett bra sätt, och kan lära ut en hel del till laget. Ahnelöv har även han stor rutin och kan dela med sig med mycket i laget, säger huvudtränare Björn Hellkvist om kaptenerna.

Stolt kapten

För den rutinerade Patrik Zackrisson är ledarrollen i omklädningsrummet inget nytt, även om han faktiskt inte varit huvudkapten vid något tillfälle tidigare i sin karriär. "Zacke" ser fram emot den nya uppgiften med glädje och stolthet.

-Det är en stor ära att bli kapten i en så stor och anrik förening som Leksands IF. Det blir ett roligt och spännande uppdrag, och naturligtvis är det kul att få det förtroendet från våra ledare och spelare. Jag har varit assisterande kapten i några av de lag jag spelat i tidigare, och fått vikariera som kapten i någon enstaka match, men aldrig varit kapten på riktigt. Som person är jag en sådan som säger vad jag tycker och tänker, och har inga problem att tala inför en grupp, så jag tror att det kommer passa mig bra. Jag kommer inte att förändra mig på något sätt för att jag blir kapten, men är som sagt stolt och glad över förtroendet, säger den nya kaptenen Patrik Zackrisson.

Richard Brasar