Max Véronneau ansluter till LIF
Publicerad: 2021-04-21
Leksands IF har gjort klart med den kanadensiske forwarden Max Véronneau som närmast kommer från spel i IK Oskarshamn. Kontraktet med Véronneau gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

Max Véronneau kommer ursprungligen från den kanadensiska huvudstaden Ottawa där han också inledde sitt spel som ungdomsspelare. På juniornivå representerade han Ottawa-klubbarna Ottawa Sting, Ottawa 67s, Ottawa Jr Canadians och Gloucester Rangers innan flyttlasset gick till USA och Princeton University för spel i NCAA inför säsongen 2015/2016. Efter fyra säsonger i Princeton återvände Véronneau till hemstaden Ottawa under våren 2019 då han fick kontrakt med NHL-klubben Ottawa Senators. Véronneau inledde även säsongen 2019/2020 i Senators organisation där NHL-spel varvades med spel i AHL-laget Belleville Senators innan han under avslutningen av samma säsong även hann med spel i Toronto Marlies.

Strax innan julen 2020 skrev Véronneau på för IK Oskarshamn, vilket även innebar hans första kontrakt på svensk mark. Under den gångna säsongen hann Max Véronneau spela 25 SHL-matcher och stod under dessa för 18 poäng (12+6). Det nyskrivna kontraktet med Max Vérennau gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

Max Véronneau om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt glad att få komma till Leksand. Jag har inte hört så jättemycket om Leksand än, men jag har fått veta att supportrarna är exceptionella och jag ser fram emot att lära mig mer om föreningen och byn. Leksand var ett riktigt bra lag den här säsongen och jag är beredd att hjälpa laget på alla sätt den kommande säsongen. Jag är en bra skridskoåkare som gillar att anfalla med fart. Förhoppningsvis kan jag bli en offensiv kraft i höst och vinter.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Max Véronneau:
-Max har gjort ett stort avtryck i Oskarshamn. Han är en skridskostark spelare som kan skapa farliga situationer på egen hand. Han har dessutom ett bra skott, gott målsinne och en utmärkt blick för spelet. Vi ser verkligen fram emot att hjälpa Max att ta ytterligare steg i sin utveckling hos oss i Leksands IF.

Richard Brasar