Lang om Modomatchen
Publicerad: 2018-09-29
Förlust mot Modo och en lång bussresa hem. Leksands forward Oskar Lang är inte nöjd med lördagskvällens match och han vet vad laget borde gjort annorlunda om de fått spela om matchen. – Tagit färre utvisningar. De är bra i powerplay, säger Oskar .

Det var mycket folk i Fjällräven Center, men den lilla tillresta Leksandsklacken gjorde sitt för att peppa sitt lag. Oskar visste att Modo skulle inleda starkt så han var inte allt för förvånad över att Leksand blev rejält tillbakapressade.
– Vi lyckades inte spela oss ur situationerna. Vi fick inga långa anfall på dem och det blev mycket jobb i egen zon, säger Oskar.
Statistiken från kvällen styrker hans tankar. Modo vinner skotten med 38-16 och matchen med 4-1.

Andra perioden bäst

Trots Modos spelövertag stod det ”bara” 1-0 till hemmalaget efter första perioden. Och i den andra kvitterar Leksand. Marcus Karlberg tvingar fram en utvisning och Oskar akvitterar efter en rörig situation.
– Det var inte något direkt uppställt spel. Vi lyckas få kvar pucken i zon och jag får en bra passning från (Tomas) Valkvae-Olsen, berättar Oskar.
Starkt bidragande till målet är Mattias Karlsson som liggandes på isen lyckas passa just Valkvae-Olsen samtligt som han hindrar ett friläge för Modo.
– Ja, det var snyggt av Kolan, säger Oskar om Mattias insats.

Ni fick lite mer spelutrymme efter målet?
– Ja, den andra perioden är det bästa vi gör. Vi får energi av målet, säger Oskar.
Men eftersom Modo gör 2-1 med bara en halvminut kvar av perioden så är Leksand i fortsatt underläge.
– Jo, luften gick ur oss lite där. Hade vi haft 1-1 in i paus hade vi haft en bra chans, menar Oskar.

Vad hade ni gjort annorlunda om ni fått spela om den här matchen?
– Gjort fler mål! Vi borde inte dragit på oss så många utvisningar. Vissa var lite enkla… De är bra i powerplay så vi borde haft bättre disciplin, säger Oskar.

Toppar interna poängligan

Oskar har inlett säsongen piggt och toppar den interna poängligan med 2 mål och tre assist.
– Det har känts bra så här långt och jag har fått lite utdelning med poäng, säger tjugoettåringen.
Oskar jobbar på att ta för sig mer på isen och att ta ett större ansvar. Han spelar både boxplay och powerplay även om det sistnämnda så klart är roligast.
– Man får ha pucken mer och det är en bra chans till mål, motiverar han valet.

Hemmamatch väntar

På onsdag kommer Vita Hästen till Tegera Arena och då vill hemmapubliken självklart se en vinst. Förhoppningsvis har östgötalaget inte ett lika bra försvar som dagens motståndare.
– Modo har väldigt skickliga backar, så det gjorde det extra tufft, säger Oskar.
Han menar att Modo var bra men att hans eget lag inte var med på den nivå som de borde varit. Och Oskar är tydlig med vad som gäller på onsdag.
– Då ska det bli vinst!

Katharina Dalmalm