300 matcher i LIF
Publicerad: 2017-10-16
Damlaget
I anslutning till herrlagets match mot AIK hyllades Elin Lundberg och Sofia Engström för 300 matcher i LIF. – Det blir nästan lite känslosamt när man tänker på att man har fått spela så många matcher för den klubb som man tycker så mycket om, säger lagkapten Elin Lundberg.

Elin debuterade med Leksand i högsta serien säsongen 2007/2008, och har sedan dess har den 24-åriga backen från Malung haft en given plats i laget.
– Jag har trivts här från första stund, men när jag gjorde mina första matcher här kunde jag nog inte ens tänka mig att jag skulle göra 300 matcher i klubben, och förhoppningsvis ännu fler, menar Elin, som under så gott som alla säsonger i föreningen har haft ett C eller A på bröstet.
– Vad det beror på? Oj, det får nog andra svara på… Jag själv tycker ju liksom bara att jag är en…pajas. Men visst känns det roligt att få förtroendet, jag hoppas att de andra i laget tycker att jag sköter mig, haha.

Hade du koll på att du började närma dig 300 matcher?

– Nej du, jag har verkligen noll koll på sånt där. Jag tänker liksom inte så mycket på sånt, jag försöker att vara här och nu och… bara spela. Oftast vet jag inte ens vilket lag vi möter nästa match, haha. Men när jag hörde att Fia gjorde 300, så förstod jag ju att jag också var nära, eftersom vi kom hit ungefär samtidigt, och även för att vi hyllades för 200 matcher samtidigt, menar Elin, som sedan 2014/2015 vid sidan av Leksands IF även har representerat det svenska landslaget.
– Självklart är det en ära att få spela med landslaget, det tror jag att alla tycker. Visst hoppas jag att jag får fortsätta vara med, speciellt nu när det är OS-säsong och allt, men samtidigt är det inget jag går omkring och tänker på. Det har blivit en otroligt stor konkurrens i landslaget på senare år, vilket självklart är jätteroligt, så det är absolut inte lätt att ta en plats.

Är den ökade konkurrensen något du känner av i klubblaget också?

– Verkligen. Alla spelare har höjt sig och SDHL som liga är mycket, mycket bättre än för några år sedan.

Hur har säsongsinledningen varit för er del?

– Vissa matcher är vi inte alls nöjda med, men överlag tycker jag att det har sett bra ut. Den träning som Alex (tränaren Alexander Bröms) införde inför förra säsongen har verkligen gett resultat nu, alla har verkligen tagit stora kliv den här säsongen, säger Elin, som även lyfter fram stämningen i gruppen som en framgångsfaktor.
– Den har ju alltid varit bra, men jag måste säga att den är bättre än någonsin nu, och jag menar det verkligen. Vi är som en Gott och blandat-påse med alla olika typer av både spelare och människor. Vi har en bra balans mellan ett lugn och helt crazy, haha.

Mest talangfulla spelare du har spelat med i Leksand?

– Det finns så många, men jag får nog svara som Fia - Emily Quizon. Det var en extremt skicklig spelare, och även en väldigt fin och ödmjuk person. Iveta Koka är också en fantastisk hockeyspelare, men den mest just talangfulla är nog ändå Maja Nyhlén-Persson. Det känns stort att få vara med om hennes resa, för jag vet att hon bara är i början av den nu.

Hur stor är chansen att vi gör en 400-matchersintervju om något år?

– Haha, ja vi får väl se, jag är ju inte så mycket för att tänka så långt in i framtiden som sagt. Jag är glad så länge klubben vill ha mig kvar, och har alltid sagt att jag kommer att spela så länge jag tycker att det är kul. Det står jag fast vid.

Läs även: Sofia Engström 300 matcher i LIF

Elin Broman