Heineman stannar i LIF
Publicerad: 2020-04-12
Leksands IF har kommit överens med den unge forwarden Emil Heineman om ett rookiekontrakt som sträcker sig över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2021/2022.

Emil Heineman har Leksands IF som moderklubb och har gått hela vägen från skridskoskolan för de yngsta upp till föreningens representationslag på herrsidan. Under den nyligen avslutade säsongen fick Heineman ett riktigt genombrott då han stod för 41 poäng (26+15) på 29 matcher i föreningens framgångsrika lag i J20 SuperElit, fick chansen vid 12 tillfällen i SHL där han stod för två assistpoäng, samt även gjorde landslagsdebut då han representerade Sveriges U19-landslag.

Det nyskrivna kontraktet är ett så kallat rookiekontrakt med herrlaget som gäller till och med säsongen 2021/2022.

Emil Heineman om att skriva på ett nytt tvåårskontrakt med Leksands IF:
-Det är skönt att det är klart. Jag ser väldigt mycket fram emot säsongen, och är riktigt laddad inför hösten. Jag kan knappt bärga mig inför att få åka in i en fullsatt Tegera Arena vid premiären i september. För mig personligen betyder tryggheten jag har i Leksand väldigt mycket och det känns bra att bli kvar i byn och i föreningen. Det känns riktigt stort att fått göra den här resan från knattelaget ända upp till herrlaget i Leksands IF. Det är fantastiskt för mig, och nu gäller det att fortsätta jobba för att ta nästa steg i utvecklingen.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om förlängningen med Emil Heineman:
-Det känns bra att Emil bestämt sig för att stanna i Leksands IF. Emil är modern i sitt spel och har kommit långt redan nu genom sin fina utvecklingskurva. Han har bra fart på skridskorna, har bra karaktär och står alltid för ett stenhårt jobb med sitt fysiska spel. Emil är dessutom en duktig målskytt. Det är kul att han vill fortsätta utvecklas hos oss och jag ser fram emot att följa hans fortsatta kurva.

Richard Brasar