Nyintagna killar till NIU
Publicerad: 2020-05-18
Junior
Säsongen 2019/2020 är klar, och förberedelserna inför höstens säsongsstart är i full gång. Arbetet med att fylla på med talangfulla spelare till NIU-utbildningen på hockeygymnasiet har pågått länge, och nedan kan du läsa om de som ansluter till Leksands IF.

Det är en mycket intressant grupp som ansluter till NIU-utbildningen och J18 Elit till hösten. Noterbart är att hela 8 av spelarna representerade Leksands IF under vintern och blir kvar i föreningens elitverksamhet.

-Vi har en bra mix med spelare som har stor utvecklingspotential och spelare med tydligt starka egenskaper. Det blir intressant att se deras utveckling i miljön vi har i Leksand, och det upplägg runt hockeygymnasiet och juniorspelet i Leksands IF, säger Patrik "Pata" Andersson om intaget.

De intagna spelarna

Namn, position
Senaste klubb (moderklubb)
Kommentar av Patrik Andersson

Gustaf Albihn, målvakt
Hässelby/Kälvesta (Göta/Traneberg IK)
Kommentar: Målmedveten och driven målvakt som har sina styrkor i positionsspelet. Har bra spelförståelse och känsla i spelet med händerna.

Anton Gudmundsson, back
Leksands IF (Leksands IF)
Kommentar: Egen produkt gått hela vägen ifrån skridskoskolan. Stor rörlig rightback med bra skott. Spelade 3 seriematcher med J18 Elit föregående säsong.

Lukas Lagerberg, back
Leksands IF (Malungs IF)
Kommentar: Spelskicklig och rörlig spelare med bra positionering och bra förstapass. Spelade 19 seriematcher med J18 Elit föregående säsong. Kom till Leksands IF säsongen 17/18 från Malungs IF.

Edgar Svennberg Berger, back
Leksands IF (Viggbyholms IK)
Kommentar: Skridskostark spelare med rejäl storlek som spelar ett enkelt bra spel. Kom till Leksand säsongen inför säsongen 19/20 ifrån Viggbyholms IK. Spelade 3 seriematcher med J18 Elit föregående säsong. Var lagkapten för Stockholm Nord i TV-pucken och kommer att bidra med bra ledaregenskaper.

Hampus Malm, back
Leksands IF (Leksands IF)
Egen produkt gått hela vägen ifrån skridskoskolan. Rejäl och fysisk i spelet med bra förstapass. Rörlig på skridskorna och bra karaktär. Spelade 2 seriematcher med J18 Elit under förra säsongen.

Anton Johansson, back
Djurgårdens IF (Boo IF)
Kommentar: Positionssäker spelare som läser spelet väldigt bra. Har haft en bra utvecklingskurva under säsongen.

Eric Hultgren, forward
Leksands IF (Leksands IF)
Kommentar: Egen produkt gått hela vägen ifrån skridskoskolan. Liten spelskicklig spelare med bra passningsspel som gör sina medspelare bättre. Spelade 16 seriematcher med J18 Elit under förra säsongen.

Elias Nordberg, forward
Leksands IF (Leksands IF)
Kommentar: Bra arbetskapacitet och skicklig med puck, Egen produkt gått hela vägen ifrån skridskoskolan. Spelade 7 seriematcher med J18 Elit under förra säsongen.

Axel Stoltz, forward
Leksands IF (Leksands IF)
Kommentar: Bra lagspelare med fin arbetskapacitet och som sätter laget före egen framgång. Är bra i defensiva situationer, och har bra karaktär. Egen produkt gått hela vägen ifrån skridskoskolan. Spelade seriematcher med J18 Elit under förra säsongen.

Lucas Angelström, forward
Leksands IF (Leksands IF)
Egen produkt gått hela vägen ifrån skridskoskolan. Haft bra utveckling den senaste säsongen, framförallt i sitt passningsspel. Teknisk spelare med bra skott.

Kasper Magnussen, forward
Stjernen Hockey Norge (Stjernen Hockey)
Kommentar: Stor och spelskicklig forward med bra arbetskapacitet som tävlar bra och har instinkt att ta pucken till mål. Bra karaktär. Har landslagsmeriter från Norska U16-landslaget. Spelat såväl J18 som J20 i Stjernen.

Erik Olhans Lind, forward
Mora IK (Hedemora SK)
Kommentar: Stor och spelskicklig forward med bra ledaregenskaper och arbetskapacitet. Var lagkapten för Dalarnas lag i TV-pucken. Offensivt duktig spelare som jobbar över hela banan. Har landslagsmeriter ifrån U16-landslaget.

Philip Fankl, forward
Djurgårdens IF (Ekerö IK)
Kommentar: Stor och spelskicklig forward som gör andra spelare bättre och som är stark i positioneringsspelet. Bra karaktär.

Hannes Hellberg, forward
IFK Täby (IFK Täby)
Kommentar: Spelskicklig forward som har sin styrka i det offensiva spelet, och är duktig på att hitta lösningar. Spelade 25 matcher med Täby i J18 Elit Östra förra säsongen.

Colin Lindemann, forward
Zug Schweiz (Zug)
Kommentar: Liten och otroligt spelskicklig forward som börjar gymnasiet ett år tidigare då han är född 2005. Colin är bra på små ytor och gör sina medspelare bättre. Kommer gå på lokala hockeygymnasiet.

Richard Brasar