Sofia Engström stannar i Leksand
Publicerad: 2015-07-24

Sofia Engström är klar för ytterligare en säsong med Leksand. Hon ser fram emot att slåss om SM-guldet med laget.
– Ja, det är ju det man väntar på – det är mitt största mål, säger hon.

Det är en glad Sofia Engström som berättar för hemsidan att hon vi får se henne i den blåvita tröjan även nästa säsong. Hon har skrivit på ett ettårskontrakt med Leksands damlag.
– Det känns jättebra! En av de största energikällorna är stoltheten över vad man gör och jag älskar att representera Leksands IF.

Vad har du får målsättning nästa säsong?
– Jag var väldigt missnöjd med min förra säsong, så jag hoppas att det ska gå bättre säsongen som kommer. Jag var väldigt less ett tag, men nu känns det mycket bättre. Målet är ju självklart SM-guld med Leksand, det är dit vi vill nå.
Leksands damer gick långt förra säsongen och spelade sin första SM-semifinal någonsin. Sofia Engström hoppas och tror att laget ska vara med och kriga i toppen även denna säsong.
Men konkurrensen har skärpts till. Flera klubbar satsar stort på sina damlag: bland annat Djurgården och Luleå.
– Fast vi vet hur långt vi har nått förut. Så det gäller att Leksand hakar på när de andra klubbarna satsar och att vi spelare lever upp till det vi får.

Hoppas på landslaget
För Sofia Engström finns även förhoppningar om landslaget när hon tänker på nästa säsong. Hon var uttagen till ett läger i somras, men var tvungen att tacka nej på grund av en körkortskurs hon betalat dyra pengar för och inte kunde avboka. För som damhockeyspelare är det inte bara det sportsliga som räknas, utan det handlar också en del om ekonomi.
– Jag har verkligen inte stängt några dörrar till landslaget och det sa jag till förbundskapten Leif Boork, men eftersom det i princip kostar pengar att vara med får man se från läger till läger hur det blir.
För de blåvita tjejerna är det semester med egna individuella träningsprogram som gäller just nu. Men på måndag börjar laget träna igen och går troligtvis på is någon gång i början av augusti.

Vilket är det här lagets största styrkor?
– Vi har fått ytterligare ett år tillsammans och det är bra. Vi känner varandra och kan ställa krav på varandra utan att det blir världskrig. Sedan hoppas jag att vi fortfarande är riktigt bra på att åka skridskor!

Elisabet Wahl