Janne Juvonen till Leksands IF
Publicerad: 2019-05-10
Leksands IF har idag skrivit kontrakt med den finländske målvakten Janne Juvonen som närmast ansluter från spel i Mora IK. Kontraktet med Juvonen gäller över de två kommande säsongerna, t.o.m. säsongen 2020/2021.

Janne Juvonen kommer ursprungligen från Kiihtelysvaara i östra Finland och har Eno Jets som moderklubb. Sina första år som junior spelade Juvonen i grannstaden Joensuu och laget Jokipojat. Som 17-åring flyttade Juvonen vidare till Lahtis och klubben Pelicans som kom att bli hans hemvist de kommande sju säsongerna. I Pelicans gick Juvonen hela vägen från spel i juniorlagen till att bli representationslagets förstemålvakt under de sista fyra säsongerna i klubben. Inför den föregående säsongen gick Janne Juvonens hockeyresa vidare till Österrike och spel i HC Innsbruck. Det blev dock bara 10 matcher i Österrike för Juvonen innan han i november skrev på för spel i Mora IK. Under säsongen i Mora IK gjorde Juvonen 28 matcher i grundserien och noterades i dessa för en räddningsprocent på 92,32 %.

På landslag har Janne Juvonen representerat Finland i juniorlandslagen för åldrarna U16, U17 och U20. 2014 var han en del av det finska lag som tog guld i J20-VM i Malmö, men hade dock ingen speltid i turneringen.

Janne Juvonen kommer till den kommande säsongen att bilda målvaktspar med Axel Brage i Leksands IF, och kontraktet gäller över säsongen 2020/2021.

Janne Juvonen om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är verkligen glad att bli en del av Leksands IF. Det är inte den största orten men jag tror att det blir en starkare sammanhållning på ett sådant ställe. Jag har fått en bra bild av Leksands IF. Det är en traditionsrik förening och jag har hört mycket om supportrarna runt om i Sverige. I mitt spel ser jag skridskoskickligheten och spelförståelsen som mina största styrkor och jag försöker fånga och hantera pucken utan onödiga returer. Vi verkar få ett starkt lag till säsongen, och får vi en bra start och ett sammansvetsat gäng som arbetar för varandra kommer vi få en bra vinter!

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Janne Juvonen:
-Jag är jätteglad att vi lyckats knyta Janne Juvonen till Leksands IF på två år. Janne kom in i Mora under fjolårssäsongen och leverereade ett målvaktsspel i absolut toppklass i SHL. När det gäller processen att rekrytera Janne har jag och Jonas Levén diskuterat igenom det noga, samt tagit hjälp av andra utifrån att scouta Janne. Processen med att rekrytera en ny målvakt har pågått sedan vi blev klara för SHL, men det var samtidigt viktigt att det fick ta sin tid för att vi ska känna att beslutet blev 100 % rätt, och det gör det verkligen. Janne kommer att komplettera Axel Brage på ett perfekt sätt och de kommer att utgöra ett bra målvaktspar för oss i vinter.

Målvaktstränaren Jonas Levén om sin nya adept:
-Janne har flera säsonger i Finland bakom sig som förstemålvakt i Pelicans där han spelat väldigt mycket och gjort det bra. Jag har tittat mycket på Janne och han har stått för ett stabilt spel sedan han kom till Sverige. Han är otroligt reaktionssnabb och spelar ganska finskt i sin spelstil genom sitt agressiva och reaktionssnabba spel. Han är fortfarande i utvecklingsfasen och är bara 24 år, och det ska bli riktigt inspirerande att hjälpa honom utvecklas ytterligare. Det ska bli en rolig uppgift att bilda team med Juvonen och Brage i vinter.

Richard Brasar