Otto Paajanen klar för LIF
Publicerad: 2020-04-09
Leksands IF har gjort klart med den finländske landslagscentern Otto Paajanen. Paajanen kommer närmast från spel i IFK Helsingfors och ansluter till Leksand i augusti. Kontraktet gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2021/2022.

Otto Paajanen kommer ursprungligen från finska Loppis knappa 10 mil norr om Helsingfors. Som junior utvecklades Paajanen i närliggande HPK där han tog steget hela vägen från U16 upp till klubbens representationslag där han redan som junior slog sig in i SM-liiga. Som 21-åring blev han assisterande lagkapten i a-laget och var sedermera även lagkapten under två säsonger i HPK. Förutom en kortare sejour som utlånad till KooKoo i Mestis var Paajanen HPK trogen fram till säsongen 2019/2020 då han skrev på för huvudstadsklubben IFK Helsingfors där han under den nyligen avslutande säsongen stod för 37 poäng (16+21) på 49 matcher.

På landslagsnivå har Otto Paajanen representerat Finland vid såväl J18-VM som J20-VM och han har även representerat herrlandslaget vid fem tillfällen där de senaste framträdanden var vid Channel One Cup under säsongen 2019/2020.

Otto Paajanen ansluter till Leksands IF i augusti. Kontraktet med Paajanen gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2021/2022.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Otto Paajanen:
-Vi var över till Finland och tittade på Otto i februari, och jag gillar sättet som han jobbar på. Han är en spelare som vill vara i hettan framför mål och tar sig in på ytorna där vi kanske hade det lite kämpigt under säsongen. I Otto får vi in en spelare som kan spela både powerplay och boxplay, och han är en tvåvägscenter som kommer att vara väldigt användbar för oss. Jag är jätteglad att Otto ville hänga med på vår resa framåt.

Nyförvärvet Otto Paajanen om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt glad och förväntansfull över att få komma till Leksand. SHL är en bra liga, och jag vet att Leksand har fina förutsättningar och väldigt bra fans. Jag hoppas att kunna hjälpa Leksands IF vinna matcher och ta nästa steg i utvecklingen som förening. Jag är glad att få den här möjligheten och en ny utmaning. En av mina drömmar har varit att komma till Sverige, och det ger mig energi inför sommaren och den nya säsongen. Jag har hört att Leksand är en liten ort med väldigt fin natur, och med ett brinnande hockeyintresse. Jag ser väldigt mycket fram emot att få komma på plats i Leksand.

Richard Brasar