LeksandsDörren förstärker Guldlaget
Publicerad: 2021-05-05
Partner
Familjeföretaget LeksandsDörren startade sin verksamhet i byn Karlsarvet vid Siljans strand år 1959 och har genom åren specialiserat sig på att tillverka och sälja kvalitetsytterdörrar. Företaget har varit en partner till Leksands IF i många år och väljer nu att bli en del av Guldlaget, vår näst högsta partnerkategori: – För oss på Leksandsdörren är det en självklarhet att stötta Leksands IF, och det känns jättebra att nu få vara med och "skjuta på" lite ytterligare, säger Per Jäderberg, företagets vd.

LeksandsDörren har ett av marknadens bredaste sortiment av ytterdörrar, pardörrar och garageportar, tillverkade i såväl modern design som i mer traditionell allmogestil. Dörrarna tillverkas av trä från Siljansbygdens skogar och företaget har ett världsomtalat svenskt kvalitetstänkande som utgångspunkt i den egna produktionen.
– Vi har specialiserat oss på kundanpassade, kundunika dörrar och vår försäljning sträcker sig över hela Sverige. Vi exporterar även en hel del (omkring 15%) till Japan, vilket väl är lite unikt för en dörrfabrik från Sverige, berättar Per.

På Leksandsdörren finns ett brinnande intresse för ishockey och Leksands IF, och partnerskapet med LIF sträcker sig långt tillbaka i tiden.
– Det har på något sätt alltid varit självklart för oss. Leksands IF är oerhört viktigt för bygden, och en väldigt bra reklam för Leksand som ort. Att få synas i samband med föreningen är naturligtvis positivt för vårt eget varumärkesbyggande, förklarar Per, vars företag nu alltså väljer att accelerera partnerskapet genom att ta steget upp i Guldlaget.
– Det har gått så bra för laget under den gångna säsongen, och det känns som att föreningen har något bra på gång även på sikt. Vi vet att det kostar mycket pengar att satsa högt, och därför tycker vi att det är extra roligt att nu kunna vara med och ge lite extra stöttning.

Själv har Per Jäderberg varit leksing så länge han kan minnas. Ett av hans blåvita favoritögonblick var när Brock Montpetit sköt laget till SHL, genom det där legendariska övertidsmålet mot MODO.
– När han kastade sig fram och man liksom såg att pucken gick in… Det var en helt overklig känsla! Jag följde matchen hemma från tv-soffan, men det var ju inte direkt så att jag satt i soffan när det där hände.

Du kanske befann dig i ungefär samma position som Brock?
– Haha, ja inte långt ifrån.

Patric Skoglund, marknadschef, Leksands IF:
– Att Leksandsdörren kliver in i Guldlaget är givetvis otroligt roligt. Det är ett företag som vi i Dalarna och i synnerhet Leksand ska vara stolta över. De har ett starkt och fint varumärke och det är väldigt inspirerande för oss att få vara med och bygga det och förhoppningsvis göra det ännu starkare. Att de nu också väljer att kliva in i Guldlaget tyder ju på att samarbetet fungerat väldigt bra och där vet jag att vår säljare Tony Malm jobbat långsiktigt för att steg för steg vara med och hjälpa Leksandsdörren med sin exponering och sitt varumärke. Vi är glada att vi som förening får vara med på Leksandsdörrens resa.

Till Guldlaget

Elin Broman