Gunnar Persson ny assisterande tränare i LIF
Publicerad: 2019-04-19
Leksands IF har gjort klart med en ny assisterande tränare till herrlaget i form av den meriterade Gunnar Persson som närmast kommer från rollen som huvudtränare i Borås HC.

Gunnar Persson har en gedigen karriär bakom sig, både som spelare och ledare. Under sin spelarkarriär på 70- och 80-talet gjorde Gunnar Persson 12 säsonger i Brynäs IF. Tränarkarriären tog sin början i Gävle GIK 1990 och fortsatte tre år senare i Hille/Åbyggeby IK. Inför säsongen 1997/1998 tog Persson för första gången steget in på tränarbänken i dåvarande Elitserien då han blev assisterande tränare i Brynäs IF. Gunnar Persson var, tillsammans med Roger Melin, tränare för Brynäs vid SM-guldet 1999. Äktenskapet mellan Brynäs IF och Gunnar Persson blev långvarigt även i rollen som tränare, och han kom att stanna i klubben till och med säsongen 2003/2004. Det blev även ytterligare en säsong i Brynäs IF 2012/2013.

Mellan åren 2010-2012 var Persson huvudtränare i AIK och tog då klubben till SM-semifinal båda säsongerna. Många känner nog igen Gunnar Persson även från tiden i Rögle BK där han var under nio säsonger fördelat på tre olika sejourer. Tre av säsongerna i skåneklubben var som tränare för föreningens J20-lag, och på seniornivå tränade han Rögle i såväl HockeyAllsvenskan som SHL. Säsongen 2014/2015 var Persson med och tog Rögle BK tillbaka till SHL från HockeyAllsvenskan. På sitt CV har Persson även en säsong i Linköpings HC 2006/2007, samt tre säsonger i Borås HC fördelat på två sejourer varav den ena var under den föregående säsongen.

Kontraktet med Gunnar Persson gäller över den kommande säsongen, 2019/2020. Han kommer att ansvara för backarna i herrlaget.

Gunnar Persson om sin nya tjänst i Leksands IF:
-Det ska bli väldigt roligt att få jobba i Leksands IF. Leksand är ju nästgårds då jag är uppvuxen i Gävle och det har varit många roliga matcher och bataljer genom åren mot just Leksannd både på junior- och seniornivå. Leksands IF är ju en av de mer anrika lagen i Sverige och det ska bli ett härligt uppdrag. Jag och Roger Melin träffades -98 och har sedan dess varit bra kompisar både i jobbet och privat. Vi har samma synsätt både vad gäller själva spelet och ledarskapet, och det ska bli otroligt roligt att få jobba med honom igen.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om den nya tränaren Gunnar Persson:
-Viktigt i rekryteringen av Gunnar har varit att vi får in en person med stor hockeykunskap som vill utveckla spelare och Leksands spelfilosofi. Dessutom har vi sökt en person med ett lugn och som står för samma ledarskap som Roger. Vi har valt att satsa på ett ledarteam med stor och lång erfarenhet inför de utmaningarna som väntar Leksands IF. Att då ha ett ledarteam som kan förmedla förtroende, lugn och trygghet till spelarna kommer bli extremt viktigt. Förutom att Gunnar jobbat under lång tid på seniornivå tillsammans med Roger så har Gunnar även jobbat på juniorsidan och vet vilka krav som ställs idag på den individuella utvecklingen hos varje individ. Det känns otroligt kul att få hälsa Gunnar välkommen till Leksands IF.

Richard Brasar