Karlsson, Melin och Zackrisson på upptaktsträff
Publicerad: 2019-09-10
Idag var det dags för SHL-lagen att ha sin upptaktsträff. Den ägde rum på Globe Hotel i Johanneshov. Efter det att dom 14 lagen presenterats fick leksandsif.se en pratstund med tre av klubbens representanter på plats, Roger Melin, Patrik Zackrisson och Martin Karlsson.

Idag var det dags för SHL-lagen att ha sin upptaktsträff. Den ägde rum på Gobe Hotel i Johanneshov. Efter det att dom 14 lagen presenterats fick leksandsif.se en pratstund med tre av klubbens representanter på plats, Roger Melin, Patrik Zackrisson och Martin Karlsson. Dom var rörande överens om vilka lag som är deras favoriter att vinna SM-guld framåt våren.
-Jag skulle säga Frölunda, säger Roger Melin och fortsätter. Inte bara för att dom vann förra säsongen utan jag tycker att dom spelar en väldigt bra ishockey.

Martin Karlsson:
-Jag tror det kan bli jämt den här säsongen. Som Roger sa blir Frölunda bra. Djurgården ser också starka ut på pappret.

Patrik Zackrisson:
-Jag håller med och tror också på Frölunda. Dom har en väldigt bra identitet och har inte så mycket att lära. Allt sitter där redan på något sätt. Spelarna i Frölunda vet redan vad dom ska göra där ute, vilket jag tror är en fördel.

Zackrisson är ny i Leksand inför den här säsongen. 32-åringen från Skå IK har spelat i Frölunda, Rögle, Linköping, Skellefteå, Schweiz och Ryssland. Med det har han också en bra bild av den mediala bevakningen som är kring olika lag i Sverige och Europa.
-Det är bevakning på alla lag och där man spelar känns det alltid lite extra, men det är bara roligt. Leksand är ett folkkärt lag så det är många som bry sig.

Roger Melin, som klev in i båset under förra säsongen, är inne på samma linje som ”Zacke”.
-Det är därför jag håller på, för att det är upphaussat och roligt med folkkära lag och så vidare. Just Leksand är väldigt speciellt. Framförallt för mig som varit leksing sedan jag var liten. Leksand var det lag jag verkligen ville komma till.
-Hade jag inte fått Leksand hade jag antagligen slutat som tränare. Det är ju roligt att jag då får chansen att fortsätta något år till, säger Roger Melin med ett lätt skratt.

Martin Karlsson är uppväxt i Smedjebacken och precis som Melin var han leksing redan som barn.
-Ja, det tror jag dom flesta var där då jag var liten. Däremot hade jag inte så bra koll på spelare så jag hade inte någon speciell idol. Det var mer laget jag hade koll och höll på.

Leksand har spelat ett antal försäsongsmatcher med blandat resultat, men några stora växlar tycker inte trion man ska dra av slutresultaten i matcherna.
-Klart att både resultat och prestation kan bli bättre, men det är väl bra att vi spar oss…, säger ”Zacke” med ett leende.

Karlsson:
-Jag tycker att vi blandad och gett lite grann. Samtidigt tar vi små steg hela tiden mot något bättre och stabilare.

Melin:
-Jag håller med. Resultaten har kanske inte varit dom bästa, men jag tycker att vi ser intentioner på att vi är på väg någonstans. Senaste matcherna fanns det just intentioner på att vi spelade på det sätt vi vill spela.
-Sedan har vi kanske inte har hållit ihop det under 60 minuter, men det kommer. Jag vet att det finns där och vi är nog redo på lördag.

Hur mycket energi och kraft lägger du som tränare ner på att analysera just resultaten i försäsongsmatcherna?
-Resultaten skiter jag egentligen i på det viset. Det är mer prestationen och vad vi gör på isen som är viktigt.
-Mål kan uppkomma lite hur som helst. Senast släppte vi ett mål när målvakten skulle ut och stoppa pucken, men den åkte ut framför mål istället. Det var bara för motståndaren att peta in pucken i öppen bur. Det är svårt att analysera sådana saker.
-Mål händer. Det är tillfälligheter, men det viktigaste är hur vi spelar och gör på isen.

Vilka positiva bitar har du så här långt sett i spelet?
-Jag tycker att vi börjar hitta mer och mer i vårt eget presspel. Där vi kanske har en bit kvar är i egna anfallsspelet. Där har vi inte kommit till lika bra som jag trott, men det kommer, tror jag, vad det lider.

Martin Karlsson debuterade i Leksand A-lag 2008 och har sett många gruppsammansättningar genom åren. Den här säsongens upplaga tycker han sticker ut lite extra.
-Det är en väldigt bra grupp av människor. Sedan gillar jag att det här lilla agget finns där på träningarna, lite kamper även med dom nya. Det tycker jag är kanonbra.

En som redan trivs i Leksand är nyförvärvet Patrik Zackrisson som flyttat in i ett hus i Hälla tillsammans med sambon Caroline och sonen Uno.
-Det är lättare att prata med folk i Leksand jämfört med dom i Ryssland. Här förstår dom vad jag säger. Då är det lättare att göra sig hörd, säger Patrik Zackrisson med ett leende och fortsätter:
-Ett omklädningsrum är ett omklädningsrum och ett hockeylag ett hockeylag. Personligen känner jag absolut att det är en bra grupp här och med, som Martin säger, många som vill tävla.
-Däremot har jag väldigt långt att pendla eftersom det tar tio minuter till träningarna. Jag vet inte om jag kommer orka det hela vintern. Ibland hamnar man bakom en bil som kör 40 på en 40 väg och då blir jag frustrerad (skratt). Vi trivs faktiskt väldigt, väldigt bra i Leksand.

Ronnie Rönnkvist / Ronnies Skrivsmedja