Abby Thiessen inför matchhelgen
Publicerad: 2020-11-20
Damlaget
I helgen väntar bortamatcher i SDHL mot Linköping HC och Djurgårdens IF för Leksands del. Abby Thiessen är redo för utmaningen som innebär två matcher på mycket kort tid.

Under fredagen nåddes vi av nyheten att Lars Stenmark med omedelbar verkan sjukskrivits, vilket i sin tur innebär att Anton Bokull blir ansvarig att leda laget i Lars frånvaro. Till sin hjälp får han under helgen Mathias Olsson som lånas in som assisterande tränare.

-Det är såklart en tråkig situation, och vi hoppas att Lars mår okej och blir bättre, men är samtidigt glada för Antons skull och den möjligheten han får. Vi har inte hunnit träffat Mathias än, men vi ser fram emot göra det imorgon. Som lag måste vi köra på och göra vår del oavsett vem som står i båset. Det är bara att trumma på, säger Abby Thiessen om förändringen i ledarstaben.

Täta matcher väntar

För Leksands del slutade den föregående helgens matcher mot Göteborg och HV71 med två poäng, och till helgens nya uppgifter ska laget bygga spelet via en stabil defensiv i första hand menar den 22-åriga kanadensiskan.

-Vi ska starta vårt arbete i vår egen zon och börja därifrån. Linköping hade en hel del tid i powerplay mot oss senast, och vi ska vara beredda att både förhindra och klara av de situationerna. Vi ska se till att hjälpa våra målvakter i den änden av banan och bygga på det, säger Thiessen.

Helgens matcher kommer dessutom att bli två tidsmässigt täta matcher för Leksands del. Nedsläpp i lördagens match mot Linköping sker klockan 19:00 på kvällen, och under söndagen släpps pucken klockan 12:30 de 20 milen längre åt nordost.

-Det blir lite tufft med två täta matcher och resan som blir emellan arenorna. Det är viktigt att vi tar hand om kropparna och laddar om på bästa sätt. Även mentalt måste vara redo att ladda om direkt efter lördagens match. Det är ändå spännande att få spela så tätt ändå, man älskar ju att spela matcher, men det gäller som sagt att vara noggranna i det vi gör.

Nya ansikten i laget

Leksand har i de senaste omgångarna tvingats klara sig utan den svenska topptrion Kajsa Armborg, Hanna Sköld och Wilma Johansson. I söndagens match mot HV71 skadades dessutom Dominique Rüegg, och klart är att Leksand kommer sig få klara sig utan några av spetsspelarna även under den kommande helgen.

-Det har ändå varit bra träningar under veckan. Vi har haft en del juniorer med oss, och mycket har handlat mycket om att få in dem i de nya formationerna och att hitta kemin i formationerna och i våra powerplay- och boxplayuppställningar. Det är först och främst väldigt tråkigt för de som är skadade, men som lag måste vi komma in i "next man up-mentality". Det är kul för de unga att att få chansen, och de kan lära mycket av det, säger Abby Thiessen.

Avslutningsvis, vem ska man hålla ett extra öga på i helgen?
-Maria Holm Peters har sett het ut på träningarna, så jag ser fram emot att se henne i helgens matcher, avslutar Abby Thiessen.

Richard Brasar