Tack för allt Mattias Ritola
Publicerad: 2022-06-16
Junior
Mattias Ritola har slagit sin sista flippassning i Leksands IF, och i sin karriär. Efter bland annat spel i NHL och VM, och inte minst nio säsonger i Leksands IF, sadlar nu Ritola om till en ledarroll som spelarutvecklare i Leksands IF. Tack för en fantastisk spelarkarriär, Mattias!

35-årige Mattias Ritola kommer ursprungligen från Borlänge och inledde sitt hockeyspelande i moderklubben Borlänge HF. Redan som U16-spelare debuterade Ritola i moderklubbens representationslag och stod då för smått otroliga 20 poäng på 25 matcher i Division 1. När det blev dags att inleda studierna på hockeygymnasium gick flyttlasset till Göteborg och Frölunda HC, men redan en och en halv säsong senare var Mattias Ritola tillbaka i Dalarna då han anslöt till Leksands IFs juniororganisation. Säsongen därefter, 2005/2006, debuterade Ritola i seniorsammanhang med Leksands IF i dåvarande Elitserien.

Efter att under säsongen därefter varvat spel i Leksands IF med utlåningar till IFK Arboga och Borlänge HF fortsatte i stället Mattias Ritola karriären på andra sidan Atlanten då han inför säsongen 2007/2008 skrev på för Detroit Red Wings som han draftats av två år tidigare. Det kom totalt att bli fem säsonger i Nordamerika för Ritola innan han vände åter till Sverige, och han hann under dessa fem säsonger spela 45 NHL-matcher och 240 AHL-matcher för Detroit Red Wings, Tampa Bay Lightning, Grand Rapids Griffins och Norfolk Admirals.

När Ritola i november 2011 återvände till Sverige var det MODO Hockey som blev den nya adressen, där han kom att bli kvar fram till oktober 2014 då Leksands IF återigen blev Ritolas hemvist. Efter att man misslyckats att behålla SHL-platsen gick karriären i stället vidare med en säsong i Skellefteå AIK samt en halv säsong i schweiziska HC Fribourg-Gottéron innan Ritola hittade hem på riktigt då han på nytt återvände till Leksands IF strax efter årsskiftet 2017. Sedan dess har Mattias Ritola varit Leksands IF trogen, och han har under sin karriär totalt spelat 282 matcher i Leksands IFs representationslag på herrsidan i HockeyAllsvenskan, SHL och Champions Hockey League. På den internationella scenen har Mattias Ritola representerat Sverige vid ett J18-VM, ett J20-VM samt ett A-VM utöver flertalet träningslandskamper på såväl junior- som seniornivå.

"Är otroligt tacksam"

När Mattias Ritola nu kan summera sin långa och framgångsrika karriär gör han det med ett stort mått av tacksamhet, såväl till lagkamraterna genom åren men inte minst till alla som stöttat honom och lagen genom åren.

-Jag är otroligt tacksam för allt jag fått uppleva under min karriär, och för all support som jag, och alla lag jag spelat i genom åren, fått. Det har givetvis även funnits många tunga och jobbiga stunder under min karriär, men när jag till exempel minns tillbaka på avancemanget till SHL med Leksands IF och firandet tillsammans med alla underbara supportrar känner jag en otrolig tacksamhet och stolthet. Publiken och supportrarna i Leksands IF är helt fantastiska, och jag är otroligt stolt över att ha fått uppleva pojkdrömmen om att få representera vårt älskade Leksands IF. Jag vill verkligen från botten av mitt hjärta rikta ett stort tack till alla er som följt och stöttat mig och oss genom åren, hälsar Mattias Ritola.

Blir spelarutvecklare

Under den kommande säsongen kliver Mattias Ritola in i en ny roll inom föreningen då han kommer att verka som individuell spelarutvecklare för våra juniorspelare i Leksands IF.

Vi vill tacka Mattias Ritola för en fin karriär, för alla insatser som spelare i Leksands IF och önska ett stort lycka till i det nya uppdraget.

Richard Brasar