Seger mot Brynäs
Publicerad: 2019-12-28
Leksand vann kvällens derby mot Brynäs med 4–2 inför en fullsatt Tegera Arena efter att Oskar Lang haft stor show och gjort tre poäng.

Brynäs inledde bäst och hade tidigt en puck i mål som dock dömdes bort för spelare i målgården, men några minuter senare tog gästerna ledningen på riktigt efter att Anton Rödin satt pucken rätt i krysset på ett friläge. I den andra halvan av första perioden kom Leksand in i spelet mer och mer och borde ha kvitterat där Philip Samuelsson haft det bästa läget, men ettmålsunderläget höll sig perioden ut.

Leksand kom ut betydligt bättre i andra perioden och pressade tillbaka Brynäs. Efter fyra och en halv minuts spel kom också 1–1 efter att Oskar Lang läckert spelat fram till Lucas Nordsäter som sköt in kvitteringen, och bara nio sekunder efter målet drabbades Jonathan Sigalet i Brynäs av matchstraff efter en armbågstackling. I slutskedet av det efterföljande 5 mot 4-spelet skickade isens bäste spelare Oskar Lang in 2–1 från nära håll, framspelad av Emil Heineman som därmed gjorde sin första poäng i A-laget. Innan mellanakten var över hann Brynäs med att sätta 2–2 i powerplay efter en riktigt tveksam utvisning på Linus Persson, vilket satte matchen i ett jämnt läge inför den avslutande delen.

Inledningen av tredje perioden präglades av utvisningar där Leksand bland annat fick klara av ett 3 mot 5-läge för att hålla sig kvar i matchen. Därefter drog Brynäs på sig ett lagstraff för för många spelare på isen, och i 5 mot 4-spelet hittade Marek Hrivik en ren Patrik Zackrisson som kunde skicka in 3–2 från nära håll. Med knappt tre minuter kvar så hade Daniel Olsson-Trkulja en puck i mål som tyvärr dömdes bort, men med 22 sekunder kvar så punkterade Martin Karlsson matchen med att göra 4–2 i tom kasse. Därmed så bärgades tre mycket sköna poäng.

På måndag väntar bortamatch mot Luleå.

Arvid Yngvesson