Albinsson och Silén stannar
Publicerad: 2021-05-11
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med två nya pusselbitar till lagbygget inför den kommande SDHL-säsongen i form av backen Annie Silén och forwarden Ella Albinsson som båda skrivit nya tvåårskontrakt med föreningen.

Annie Silén

19-åriga Annie Silén kommer ursprungligen från Stockholm och har Segeltorps IF som moderklubb. Till Leksands IF kom hon från AIK inför säsongen 2018/2019 då hon inledningsvis representerade föreningens lag i DamEttan. Inför nästkommande säsong slog Silén sig in i SDHL-laget där hon utvecklats till en stabil back och tagit en ordinarie plats i representationslaget. Under den föregående säsongen, 2020/2021, stod Silén för 8 poäng (1+7) på 30 SDHL-matcher från sin backposition. Förutom klubblagskarriären har Silén även meriter från tre turneringar med Stockholm i Stålbucklan, där det under dessa blivit en guldmedalj och en bronsmedalj. Hon har även representerat Sverige vid J18-VM i Slovakien som avgjordes runt julen 2020.

Det nya kontraktet med Annie Silén gäller över de två kommande säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

Annie Silén om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Att få förtroendet att fortsätta resan med Leksands IF i två nya år känns väldigt bra för mig. Jag ser fram emot en nystart till den kommande säsongen där vi ska komma ihop tätare som grupp och vara med i slutspelskampen på allvar. Jag har jobbat med Alexander både i landslaget och på hockeygymnasiet tidigare och gillar hans sätt att arbeta, och jag ser fram emot att utvecklas vidare i miljön här i Leksand. Jag hoppas kunna ta en större roll den kommande säsongen och bidra till laget än mer.

Alexander Bröms om att förlänga med Annie Silén:
-Annie har gått genom vårt hockeygymnasium och slagit sig in i SDHL-truppen. Hon har erfarenhet från ungdomslandslag, och trots sin ringa ålder hunnit med att spela två säsonger i SDHL. Annie är en spelande back som ska våga ha mycket puck för att komma till sin rätt, och tillsammans med Annie ska vi se till att hennes utvecklingskurva pekar uppåt de kommande två säsongerna.

Ella Albinsson

18-åriga Ella Albinsson kommer ursprungligen från Hagfors där hon inledde sitt hockeyspelande i moderklubben i Viking HC. Till Leksands IF anslöt hon när studierna på hockeygymnasiet inleddes säsongen 2019/2020, men redan säsongerna innan hade hon debuterat på seniornivå då hon representerade Färjestad BK i DamEttan parallellt med spel i ungdomslagen i Viking HC. I Leksands IF har Albinsson spelat 49 SDHL-matcher där hon under dessa stått för 12 poäng (6+6).

Utöver klubblagsspel har Albinsson representerat Värmland vid två upplagor av turneringen Stålbucklan, samt försvarat Sveriges färger vid J18-VM i Slovakien som avgjordes runt julen 2020. Det nya kontraktet med Ella Albinsson gäller över de två kommande säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

Ella Albinsson om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Det känns bra att stanna i Leksands IF och ta nya steg tillsammans med föreningen. Jag känner att jag utvecklat mitt spel under mina två säsonger här och ser fram emot att kunna ta ytterligare kliv såväl när det kommer till poängproduktionen som spelet i stort. Jag tror att vi har en bra säsong att se fram emot som lag och jag längtar redan till seriepremiären av SDHL.

Alexander Bröms om att förlänga med Ella Albinsson:
-Ella har framtiden för sig, hon har fått nyttig erfarenhet av SDHL och vad som krävs på den höga nivå som ligan håller. Vi ska fortsätta utveckla Ella och ge henne förutsättningar att lyckas ta nästa steg i sin karriär.

Richard Brasar