Nils Åman till Vancouver Canucks
Publicerad: 2022-06-07
Nils Åman har signerat sitt första NHL-kontrakt då han skrivit på ett avtal med Vancouver Canucks. Detta innebär att Åman nu blir tjänstledig från sitt avtal med Leksands IF.

Avestabördige Nils Åman, med sin hockeyfostran i Skogsbo SK och Avesta BK, anslöt till Leksands IF som junior inför säsongen 2016/2017. Han stod under sin första säsong för ett stabilt spel i föreningens J18-lag, och blev till den nästkommande säsongen dessutom assisterande lagkapten i J18. Han fick under sin andra juniorsäsong dessutom chansen vid 23 tillfällen i föreningens J20-lag. Det stora genombrottet på juniornivå kom dock säsongen därefter, 2018/2019, då han stod för hela 42 poäng på 47 matcher i J20 SuperElit. Under säsongen 2019/2020 tog Åman ytterligare stora kliv framåt i utvecklingen och stod under säsongen för 47 poäng på 30 matcher i J20-serien. Han lånades även ut till Karlskrona HK där han spelade 6 matcher i HockeyAllsvenskan, men gjorde sig mest känd för den breda allmänheten under avslutningen av samma säsong då han gjorde 8 framträdanden i herrlaget i SHL där han under dessa stod för 3 poäng (1+2).

Under de två senaste säsongerna har Nils Åman på allvar slagit sig in i representationslaget på herrsidan och utvecklats till en stabil SHL-spelare, ofta i centerpositionen. Åman krönte den nyligen avslutade säsongen med att gå hela vägen från de första VM-förberedande landslagslägren med Tre Kronor till att ta en plats i den slutliga VM-truppen där han under turneringen stod för två assistpoäng på sju VM-matcher. I den vitblåa leksandströjan har Åman hittills under karriären spelat 133 representationsmatcher i SHL, HockeyAllsvenskan samt Champions Hockey League.

Nils Åman draftades vid NHL Entry Draft 2020 i den sjätte rundan som 167:e spelare totalt när han tingades av Colorado Avalanche. För en vecka sedan löpte Colorados rättigheter till Nils Åman ut och han blev då tillgänglig även för övriga NHL-klubbar. Detta tillfälle var något som leksandsbekantingen Patrik Allvin, GM för Vancouver Canucks, tog vara på och man har nu signerat ett ingångsavtal med Nils Åman. Detta innebär att Åman nu blir tjänstledig från det befintliga treårskontraktet med Leksands IF, och skulle han välja att återvända till spel i Europa gäller det ursprungliga avtalet med Leksands IF återigen.

Richard Brasar