Förändring i herrlagets ledarstab
Publicerad: 2020-02-03
Under måndagsmorgonen har Leksands IFs ledning beslutat att genomföra en förändring i ledarstaben för föreningens herrlag. Ulf Samuelsson tar över som ny huvudtränare, och detta innebär samtidigt att Roger Melin entledigas från sitt uppdrag som tränare.

Ulf Samuelsson är inget obekant namn för Leksands IFs supportrar. Som spelare gjorde den tuffe backen tre säsonger i föreningen under början av 80-talet, och han representerade även föreningen i två matcher under lockoutsäsongen 1994/1995. Som tränare har Samuelsson skaffat sig stor erfarenhet, framförallt på nordamerikansk mark. Som assisterande tränare har han verkat i NHL-organisationerna Phoenix Coyotes, New York Rangers och Chicago Blackhawks, och han har även varit huvudtränare för AHL-laget Charlotte Checkers. Samuelsson har även erfarenhet från rollen som huvudtränare i SHL då han mellan 2011-2013 ledde MODO Hockey under två säsonger. Under den innevarande säsongen 2019/2020 har Samuelsson dessutom rollen som scout för Seattle som till säsongen 2020/2021 träder in som ett av lagen i NHL. Kontraktet mellan Leksands IF och Ulf Samuelsson gäller över resterande del av säsongen 2019/2020.

Ulf Samuelsson om sitt nya uppdrag som huvudtränare för Leksands IF:
-Det är en spännande utmaning att komma till en sån klassisk hockeyort och förening med all den support som finns kring laget. Det ska bli kul att komma in i det och ge järnet och bidra med allt jag kan för vi ska få ett bra slut på säsongen. Det är ett tufft läge vi är i såklart, men vi har många matcher på kort tid framöver och det är många poäng tillgängliga att kriga om i serien än. Vi ska vända trenden och få bra driv i gruppen, och jag är väldigt taggad och är beredd att kriga hårt för föreningen.

I dagens Halv Ett med Leksands IF som sänds klockan 12:30 på LIF-TV möter vi såväl Roger Melin som Thomas Johansson för att ta del av deras tankar om läget.

Richard Brasar