Max Véronneau uttagen till camp inför OS
Publicerad: 2022-01-25
När Kanadas trupp till den kommande OS-turneringen i Peking presenterades fanns Max Véronneau inte med som ett av de 25 namnen i truppen. Véronneau har dock kallats in till ett träningsläger i Schweiz där även potentiella reserver finns med.

Det kanadensiska herrlaget i ishockey som ska representera lönnlöven vid den kommande OS-turneringen i Peking har ett något annorlunda upplägg inför turneringen jämfört med de flesta andra nationerna. Man kommer att samla grundtruppen, samt ett antal potentiella reserver till turneringen, för ett träningsläger i Schweiz under slutet av den innevarande veckan.

-Jag ska inte sticka under stol med att jag tycker att Kanada borde samla spelarna inom det fönster som regleras av IIHF (Internationella Ishockeyförbundet) som säger att spelarna ska finnas tillgängliga på plats sju dagar före respektive nations första match i turneringen. För Kanadas del innebär det den 2 februari med resdag inräknat. Med det i åtanke tycker jag att det är märkligt att man kallar in spelarna redan nu, säger Thomas Johansson.

Trots detta har det aldrig varit några betänkligheter från Thomas Johanssons, eller Leksands IFs, sida att låta Max Véronneau ansluta till Kanadas träningsläger under slutet av veckan.

-Självklart vill varken jag personligen eller Leksands IF som organisation stå i vägen för Max chanser att få spela ett OS. Kanada kräver att även reserverna deltar vid lägret annars kommer man inte vara aktuell att bli inkallad till OS vid behov, och då låter vi givetvis Max åka till Schweiz för lägret. Att spela OS är bland det största man kan uppleva som spelare och vi kommer givetvis att stötta Max fullt ut i kampen på en plats i truppen. Man ska även komma ihåg att Max själv inte rår över Kanadas val av uppladdningen inför turneringen, säger Thomas Johansson.

Kanada spelar i grupp A i herrarnas OS-turnering, där man ställs mot Kina, Tyskland och USA. Kanadas premiärmatch i turneringen spelas mot Tyskland den 10 februari.

Richard Brasar