Första SHL-matchen för Marek
Publicerad: 2019-09-12
– Självklart finns det saker att slipa på, men redo för premiär är vi absolut! Håller vi farten och rätt fokus uppe ska vi se till att inleda serien med en seger. Det säger det 28-åriga nyförvärvet Marek Hrivik inför lördagens seriepremiär hemma mot Malmö.

Den NHL-meriterade slovakiske forwarden har varit på plats i Leksand i ungefär en månad.
– Det är första gången för mig i Sverige, så visst är det lite nytt, men det känns verkligen som att jag har kommit in i det och jag trivs jättebra med att både bo och spela här. Jag får väl erkänna att jag kanske är van med att bo i lite större städer än det här, men att det är litet här är inget negativt, det kräver bara lite omställning från min sida. Sen underlättar det så klart att det är riktigt bra killar i laget som får mig och alla andra att känna sig välkomna. De har varit väldigt välkomnande mot mig, och hjälper mig med språket och sånt.
Själv ligger Marek lågt på svenskafronten än så länge.
– Jag har ju lärt mig engelska under många år, och förra året försökte jag med lite ryska. Visst har jag som ambition att kunna lite svenska också, men just nu är det mest en enda röra i huvudet, haha. Det är nog bäst att jag håller mig till att spela hockey.

Och hockeymässigt tycker Marek att det hittills har gått över förväntan.
– Visst är det nytt för mig med den stora isen, men jag tycker att jag har kommit in i det mer och mer. Jag spelade ju i KHL förra säsongen, och där finns det visserligen stor is, men det är lite olika mått på rinkarna beroende på var man spelar där. Här är det mest stort överallt, haha.

Hur tycker du att spelet har fungerat under träningsmatcherna?

– Det har så klart gått lite upp och ner, men nu senast (Skoda Trophy) tycker jag att vi bitvis kuggade i varandra riktigt bra. För egen del kändes det bra också, det känns som att jag hittar mer och mer rätt på isen, menar Marek, som under Skoda-cupen noterades för tre mål på två matcher.
– Men jag gjorde faktiskt bara två mål. Valkvae gjorde det tredje, men det blev jag som fick det av någon anledning.

Vad vet du om SHL?

– Att det är en liga med riktigt bra fart, och där spelarna sätter hård press över hela banan. Det gäller verkligen att man är skärpt i alla lägen. Som jag ser det har vi goda chanser att slå alla lag, men vi kommer att få jobba för det, absolut.

Dina förväntningar på lördagens hemmapremiär mot Malmö?

– Det ska bli hur kul som helst att få spela inför Leksandspubliken, jag har hört mycket bra om hur fansen brukar hålla igång under matcherna. Vi i laget ska göra vårt bästa för att få igång publiken redan från start, och jag hoppas att vi får fira med dem efter matchen.

Elin Broman