Förlust mot Färjestad
Publicerad: 2021-02-25
Den fem matcher långa vinstsviten är bruten efter att Leksand fick lämna bortamatchen mot Färjestad tomhänta i och med resultatet 5–3.

Leksand kom ut bra i inledningen av matchen och skapade den första chansen efter en dryg minut när Mattias Ritolas friläge sånär gick in. Ledningen kom istället när sex minuter hade gått efter en märklig situation i powerplay där en Färjestad-back skulle rensa pucken men där den tog på Emil Heineman och rätt in i ett öppet mål. 0–2 gjordes sedan två minuter senare på en riktigt fin tekningsvariant efter att Mattias Ritola otroligt vackra passning hittade fram till Jonas Ahnelöv som styrde upp pucken i krysset för en härlig tvåmålsledning. Därefter kontrollerade Leksand spelet perioden ut, men som från ingenstans reducerade Färjestad med 13 sekunder kvar till pausvila för resultatet 1–2.

Andra perioden började bra när Mattias Ritola tryckte dit 1–3 i numerärt överläge efter bara tre minuter, men därefter svängde allt momentum till Färjestads favör efter två tveksamma utvisningar på leksingar. Sju minuter in i perioden reducerade hemmalaget i powerplay med ett tungt backskott och efter 13 minuter stod det 3–3 på tavlan efter att kvitteringen godkänts först efter videogranskning. Tråkigt nog så gjorde Färjestad även 4–3 inte långt senare efter slarv i försvarszon, vilket i sin tur gjorde att Janne Juvonen blev utbytt och Axel Brage fick göra comeback i kassen efter en lång tids frånvaro.

Direkt i den trejde perioden så var Mattias Göransson centimeter ifrån att få in en kvittering där hans skott från blålinjen tog klockrent i stolpen. Därefter hände det inte särskilt mycket farligt förrän Emil Heineman hade ett gyllene läge i mitten av perioden när han tyvärr sköt över från nära håll. Leksand försökte sedan att komma ikapp i slutet av matchen genom att plocka målvakten, men istället för en kvittering punkterade Färjestad tillställningen i tom kasse för slutresultatet 5–3.

Nu väntar några dagars matchledigt på nytt innan en bortamatch mot Brynäs på tisdag står på schemat. Notera matchtiden 18:00.

Arvid Yngvesson