Valkvæ-Olsen lämnar LIF
Publicerad: 2020-03-24
De individuella samtalen med spelare och ledare efter säsongen fortsätter. En följd av detta är att några av spelarna får beskedet att deras kontrakt inte förlängs, och det står nu klart att Thomas Valkvæ-Olsen lämnar Leksands IF.

Thomas Valkvæ-Olsen kommer ursprungligen från Asker strax väster om Oslo i Norge. Han startade sin hockeykarriär i Frisk Asker där han redan som junior gjorde sig ett känt namn i den norska högstaligan. Inför säsongen 2016/2017 flyttade Valkvæ-Olsen för första gången utanför Norges gränser då han skrev på för BIK Karlskoga i HockeyAllsvenskan. Sejouren i Bofors blev ettårig innan han flyttade ytterligare 21 mil österut för spel i Södertälje SK. Efter en framgångsrik säsong i SSK kom Valkvæ-Olsen att ta nästa steg i karriären då han fortsatte sin resa i Leksands IF.

Under sin första säsong i Leksands IF var han en starkt bidragande kugge i den lagmaskin som tog Leksands IF tillbaka till SHL genom segern över Mora IK i Direktkvalet till SHL. Under den nyligen avslutade SHL-säsongen stod Thomas Valkvæ-Olsen för 11 poäng (5+6) på 48 matcher i grundserien. Totalt har han representerat Leksands IF vid 109 matcher i tävlingssammanhang.

Vi tackar Thomas Valkvæ-Olsen för denna sejour i Leksands IF.

Richard Brasar