Hockeyskolan är igång!
Publicerad: 2022-06-27
Hockeyskolan
– Det är jätteroligt att få vara med gruppen och att se hur duktiga och målmedvetna alla elever är. Och framförallt är det så klart väldigt roligt att vara på is! Det säger juniorbacken Lucas Lagerberg, som är en av gruppledarna på årets upplaga av Leksands Hockeyskola.

Lucas är en av tre ledare för gruppen Rönnäs, med spelare födda mestadels 07 och 08.
– Vi är med gruppen i princip hela tiden och följer med på aktiviteter, finns med på isträningarna och håller även i två teoripass. Det är ganska intensivt och en hel del att hålla koll på, men det är väldigt roligt. Det är bra träning att vara på is också, och så försöker jag att lägga in egna träningspass om det finns någon lucka, säger Lucas, som vid sidan av uppdraget på Hockeyskolan givetvis har siktet inställt på en ny säsong.

Den gångna säsongen bjöd utöver juniorspelet på tre SHL-matcher.
– Det var så klart väldigt mäktigt att få chansen i A-laget och att få spela inför stor publik. Det gör jag gärna igen! Mitt mål med säsongen som väntar är att ta en bra roll i J20 och att vara med och slåss om en A-lagsplats, säger den 18-årige backen, som har som plan att utöver en utlandsresa ägna sommaren åt träning.
Men först av allt - två veckor på hockeyskolan.

Det bästa med Leksands Hockeyskola?
– Det är en väldigt anrik och fin hockeyskola, jag har själv gått på skolan som elev och har många fina minnen härifrån. Skolan är väl lite känd för att ha roliga kringaktiviteter och väldigt bra istränare.

Och gruppledare?
– Haha, ja precis, absolut.

Lediga platser!

Leksands Hockeyskola firar i år 50 år, och har genom åren lockat spelare som exempelvis Nicklas Lidström, Filip Forsberg, Maja Nylén-Persson och Jacob de la Rose.
Det finns fortfarande en del ströplatser kvar till kommande veckor. Läs mer och anmäl dig HÄR

Elin Broman