Martin Karlsson förlänger
Publicerad: 2019-12-06
I matchen mot IK Oskarshamn igår blev han en av de stora segerorganisatörerna när han stod för ett mål och en assistpoäng samt spelade +2 i matchen. Idag firade kapten Karlsson segern med att förlänga sitt kontrakt med tre ytterligare år.

Martin Karlsson kom till Leksands IF från moderklubben Smedjebacken HC redan som U16-spelare säsongen 2006/2007. Två år senare kom han att debutera i föreningens representationslag i HockeyAllsvenskan med galler på hjälmen som junior. Karlssons första sejour i Leksands herrlag blev treårig innan han under säsongen 2011/2012 via en kortare tid i Borlänge HF hamnade i Almtuna IS. Efter tre och en halv säsong i AIS återvände dock Karlsson till Leksands IF och har sedan dess varit föreningen trogen.

Martin Karlsson är nu inne på sin nionde säsong i Leksands IFs herrlag och har fram till dags datum spelat 394 matcher i representationslaget. På Martin Karlssons meritlista finns bland annat dubbla avancemang till högsta serien med Leksand (15/16 samt 18/19). På landslagsnivå har han representerat Sverige i samtliga juniorlandslag och spelat ett J18-VM för småkronorna.

Det nya kontraktet kontraktet gäller över säsongen 2022/2023.

Martin Karlsson om att förlänga sitt kontrakt:
-Det känns jättebra och jag är både stolt och glad att få vara kvar i tre ytterligare år. Vi har haft en bra dialog och rott i hamn ett nytt avtal så det känns bra. Man har blivit lite formad av att vara här i så många år och det känns helt rätt att vara kvar i Leksands IF.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med Martin Karlsson:
-Martin är en spelare som står för väldigt mycket av det vi vill se i Leksands IF. Han har en hög arbetsmoral, han är väldigt noggrann i sina förberedelser och är helt enkelt ett stort föredöme både på och utanför isen. Det är oerhört roligt att Martin vill fortsätta den resan vi har inlett och att han tror på det vi bygger upp.

Richard Brasar