Axel Bergkvist till Nordamerika
Publicerad: 2019-06-29
Axel Bergkvist har haft en intensiv och framgångsrik sommar då han draftats av såväl NHL-laget Arizona Coyotes som CHL-laget Kitchener Rangers. Nu står det klart att Bergkvist fortsätter sin karriär på andra sidan Atlanten.

Axel Bergkvist draftades under midsommarhelgen av Arizona Coyotes i den sjunde rundan som 200:e spelaren totalt i årets NHL-draft. Tidigare under den här veckan blev Bergkvist även vald av Kitchener Rangers som 95:e spelaren totalt i årets CHL Import Draft. Axel Bergkvist har även erbjudits att spela den nästkommande säsongen på Nordamerikansk mark, och detta har Leksands IF godkänt.

-Leksands IF har tillsammans med Axel och hans rådgivare kommit överens om att det bästa för Axels fortsatta utveckling är att spela i Nordamerika nästa säsong. Jag är jätteglad att Axel fått denna möjlighet och att vi i Leksand fortsätter att fostra och utveckla talanger. Självklart hade jag gärna sett att Axel stannat kvar men nu har han fått chansen så önskar vi honom stort lycka till och hoppas på återseende i Leksandströjan längre fram i hans hockeykarriär, säger Leksands IFs GM, Thomas Johansson.

Richard Brasar