Fredrik Forsberg förstärker Leksands IF
Publicerad: 2019-04-17
Leksands IF har skrivit kontrakt med forwarden Fredrik Forsberg som närmast kommer från spel med Almtuna IS. Kontraktet med Forsberg gäller över säsongen 2020/2021.

Fredrik Forsberg, född -96, kommer ursprungligen från Stockholm och har Nordia/Bagarmossen HC som moderklubb. Som junior spelade Forsberg i Djurgårdens IF där han bland annat tog SM-guld med föreningens U16-lag 2012 samt tog dubbla SM-guld med föreningens J20-lag åren 2015 och 2016. Som sistaårsjunior gjorde Forsberg 15 matcher med Djurgården i SHL innan karriären fortsatte med en ettårig sejour som förstaårssenior i Väsby IK. Efter spel i Väsby kontrakterades Forsberg av Almtuna IS som varit hans hemvist under de två senaste säsongerna.

Förutom klubblagskarriären representerade Forsberg även Stockholm 1 i TV-pucken säsongen 2011-2012 där laget tog en bronsmedalj.

Fredrik Forsberg om att ansluta till Leksands IF:
-Det ska bli otroligt kul att komma till Leksands IF. Det blir en rolig utmaning att ta en plats i Leksand och få visa att man ska få spela. Jag ser mig själv som en powerforward med bra skott. Jag tror att vi kommer att vara ett hårt arbetande lag med bra skills, och med en fantastisk publik i ryggen ska vi nog vara jobbiga att möta i vinter.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Fredrik Forsberg:
-Leksands IF får in en extremt snabb spelare med bra skott och som fullföljer på kropp, och är riktigt jobbig för motståndarna. Fredrik har en bra karaktär när det kommer till att driva sin egen utveckling. Jag hade själv förmånen att få jobba med Fredrik under min tid i DIF och det skall bli spännande att få möjligheten att hjälpa honom framåt i sin hockeyresa.

Richard Brasar