Lian Bichsel skriver rookiekontrakt
Publicerad: 2022-01-21
Den unge schweizaren Lian Bichsel gör sin första säsong på svensk mark, och han satte snabbt avtryck i sitt nya hemland. Inte minst hos alla blåvita leksingar runtom i landet. Nu har Bichsel belönats med ett rookiekontrakt som gäller t.o.m. säsongen 22/23.

I SHL finns ett upplägg kring rookiekontrakt för unga spelare som slår sig in i något av lagen. Om spelaren passerat 100 spelade minuter i SHL ska denne erbjudas ett så kallat rookieavtal, och i samband med bortamatchen mot Malmö Redhawks tidigare under veckan klev Lian Bichsel upp på närmare 120 spelade minuter. Den 17-årige schweizaren har nu skrivit på ett ingångsavtal som gäller för resterande del av den innevarande säsongen samt nästkommande säsong, 2022/2023.

Lian Bichsel om att skriva rookiekontrakt med Leksands IF:
-Det är väldigt spännande för mig som ung spelare att skriva mitt första seniorkontrakt i Sverige. Tränarna här har gjort ett väldigt bra jobb med mig och jag känner att jag utvecklas hela tiden. I början hade jag det lite tufft, framförallt med min skridskoåkning, men det känns bättre och bättre i hela spelet. Jag ska använda tiden i Sverige för att fortsätta utvecklas så mycket jag bara kan sedan får vi se hur saker och ting kring NHL-draften och sådant faller ut men jag ser mycket fram emot min fortsatta resa med Leksands IF.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med Lian Bichsel:
-Lian är en oerhört talangfull spelare som har ett brett spektra av kvalitéer. Jag gillar hans storlek och rörlighet. Han spelar fysiskt och är inte rädd för att hålla i pucken och spela kreativt. Det ska bli oerhört spännande att följa Lians fortsatta resa och utveckling hos oss i Leksands IF.

Richard Brasar