Förlängningsseger mot Rögle
Publicerad: 2020-10-17
En underhållande match mot Rögle slutade med den första hemmasegern för Leksand när Jon Knuts avgjorde mötet i förlängningen.

Den första perioden var av ett högt underhållningsvärde där båda lagen spelade med bra fart och hög intensitet. Rögle hade matchens första farliga läge med ett stolpskott, men det var Leksand som tog ledningen efter drygt tio minuters spel. Carter Camper hittade Peter Cehlárik som skickade upp pucken i nättaket för 1–0 på tavlan. Innan perioden var över kunde dock gästerna kvittera med ett backskott i krysset när det återstod en minut till pausvila.

Den höga intensiteten fortsatte i mellanakten där det skulle dröja till att drygt elva minuter var spelade innan nästa mål föll när Rögle skickade in 1–2 från nära håll. Efter målet tog Leksand över spelet mer och mer där Peter Cehlárik sånär kvitterade när hans skott tog i ramen. Kvitteringen skulle vänta till det var endast 35 sekunder kvar av perioden när Emil Heineman lyckades valla in 2–2 för sitt första SHL-mål som innebar att Leksand gick in i kommande period i ett nollställt läge.

Leksand kom ut starkt i inledningen av den tredje perioden där Oskar Lang var mycket nära att fixa ledningen på nytt, men även denna gång var stolpen i vägen. Därefter hände det inte särskilt mycket förrän Leksand drabbades av en utvisning med under fem minuter kvar av ordinarie tid. Laget klarade dock av 4 mot 5-spelet galant och 2–2 höll sig sedan perioden ut. I förlängningen så tvingades Leksand reda ut ännu en utvisning efter att Oskar Lang åkt ut för en slashing, och även denna gång klarade man boxplay-spelet utan att släppa in ett mål. Detta bäddade i sin tur för matchens avgörande när Oskar Lang kom in från utvisningsbåset, tog fart och hittade Jon Knuts framför mål som styrde in 3–2-målet och två härliga poäng.

På tisdag väntar hemmamatch mot Djurgården.

Arvid Yngvesson