August Berg förlänger
Publicerad: 2021-03-06
Leksands IF har kommit överens om ett nytt tvåårskontrakt med backen August Berg. Detta innebär att Bergs nya kontrakt sträcker sig över säsongen 2022/2023.

August Berg anslöt till Leksands IF inför säsongen 2018/2019 då han närmast kom från spel i AIKs juniorlag. Även i Leksands IF var det tänkt att Berg skulle spela i J20-laget, men redan under sin första säsong i föreningen slog han sig in i representationslaget och som alla minns stod han även för säsongens sista mål då han sköt upp Leksand till SHL mot Mora på bortaplan i Smidjegrav. Under fjolårssäsongen hann Berg representera Leksand vid 17 SHL-matcher innan han lånades ut till Södertälje SK i HockeyAllsvenskan där han fick rikligt med speltid och hade en mycket fin utvecklingskurva.

Under den innevarande säsongen har August Berg spelat 41 SHL-matcher med Leksands IF, där han under en del av matcherna även vikarierat som forward. Han har hittills under säsongen stått för 11 poäng (5+6). Det nyskrivna kontraktet sträcker sig över säsongen 2022/2023.

August Berg om att förlänga sitt kontrakt:
-Det ska bli grymt kul att fortsätta i Leksands IF, och framförallt att få spela inför hemmapubliken igen. Vi har byggt en väldigt bra grund under den här säsongen som vi ska vidareutveckla under nästa säsong, och det ska bli riktigt roligt att få vara en del av det även i fortsättningen.

Thomas Johansson om att förlänga med August Berg:
-August Berg är en spelare som har förmågan att vara lite av en nagel i ögat på sina motståndare, och har gjort det bra under säsongen både som back och som forward. Spelare med den förmågan att komma in under skinnet på sina motståndare växer inte på träd. Som back ser jag honom kunna växa in i spelet med puck ännu mer och kunna ta ett större ansvar där. Det finns en stor utvecklingspontential i honom i de detaljerna, och det spelsättet vi har hos passar August perfekt att utvecklas vidare i.

Richard Brasar