Patrik Norén tillbaka i LIF
Publicerad: 2020-08-02
Leksands IF har gjort klart med den 27-årige backen Patrik Norén som återvänder till föreningen efter en tvåårig sejour i Skellefteå AIK. Kontraktet gäller över de kommande två säsongerna, t.o.m. säsongen 2021/2022.

Patrik Norén kom till Leksands IF som junior från moderklubben Säters IF inför säsongen 2008/2009. Under sin första säsong i föreningen blev det endast spel i J18-laget, men under sin andra säsong fick han debutera i såväl J20 som i herrlaget, och han spelade även 8 J18-landskamper för Sverige säsongen 09/10. Säsongen därefter hade Norén slagit sig in i representationslaget på allvar och spelade båda sina säsonger som 18-19-åring uteslutande på seniornivå. Inför säsongen 13/14 då Leksands IF kvalificerat sig för spel i SHL lånades Norén ut till Timrå IK för fortsatt spel i HockeyAllsvenskan. Inför säsongen 14/15 lämnade Norén Leksands IF helt och skrev istället på för en tvåårig sejour i Almtuna IS.

Inför säsongen 16/17 var säterprodukten dock åter i Leksands IF där han kom att spela två ytterligare säsonger innan karriären gick vidare i SHL och spel med Skellefteå AIK som han representerat de senaste två säsongerna. Totalt har Patrik Norén hittills spelat 287 tävlingsmatcher för Leksands IF.

Det nyskrivna kontraktet gäller över de två kommande säsongerna, till och med säsongen 2021/2022.

Nyförvärvet Patrik Norén om att återvända till Leksands IF:
-Det känns otroligt kul och inspirerande att komma tillbaka hem till Leksand. Jag tror verkligen på detta lag och jag vill vara med på resan och utmaningen att etablera oss i SHL på allvar. Det ska bli riktigt roligt att träffa alla i och omkring föreningen igen, och extra roligt är det såklart att man spelat flera år tillsammans med många i laget, redan sedan juniortiden. Jag ser fram emot att dra på mig den blåvita tröjan igen och glida in i ett fullsatt Tegera Arena!

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Patrik Norén:
-I Patrik får vi får en laglojal, oöm och en extremt bra karaktär in i gruppen. Patrik kommer höja den dagliga tävlingen samt bidra med sina ledaregenskaper på en väldigt positivt sätt för oss. Patrik är inte den flashigaste spelaren, men han står upp för laget i alla situationer och kommer att bidra med ett enkelt, fysiskt och uppoffrande spel varje dag.

Richard Brasar